مكونات التعليم المنظم ذاتيا في علاقاتها بتقدير الذات والتحصيل وتحمل الفشل الأكاديمي
Author | لطفى عبد الباسط ابراهيم |
Available date | 2009-11-25T13:36:02Z |
Publication Date | 1996 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1996, Vol. 5, No. 10, Pages 199-238. |
Abstract | بدا الباحثون خلال السنوات القليلة الماضية في تحديد ودراسة العمليات المفتاحية التي من خلالها يوجه الدارسون- التلاميذ- اكتسابهم للمعرفة الأكاديمية، فيما يعرف بالتعلم المنظم ذاتياً، إذ أن معرفة مكونات واستراتيجيات هذا النوع من التعلم يحسن من فاعلية الذات ومشاعر الضبط ويجنب المتعلم المشاعر المصاحبة للفشل الأكاديمي، بل ويجعله يدرك كيف ينوع ويعدل أو يغير من عمليات التنظيم الذاتي ليواجه المهام المتنوعة، ويصبح لديه الدافعية للتعامل مع تلك المهام. على أن نظرة التعلم المنظم ذاتياً لا تتمركز حول التحصيل وتعلم التلاميذ- فحساب- بل تمتد إلى التضمينات التربوية كالطرق التي ينبغي أن يتعامل بها المعلمون مع تلاميذهم والطرق التي تنتظم بها البيئات المدرسية، ولقد حولت هذه النظرة بؤرة التحليلات التربوية من النظر إلى قدرات المتعلمين والبيئات التعليمية ككينات ثابتة إلى عمليات تستهل ذاتياً واستجابات تعد لتحسين هذه القدرات وتلك البيئات. ولقد سعى البحث الحالي إلى تحديد مكونات هذا النوع من التعلم ودراسة علاقتها بأبعاد تحمل الفشل الأكاديمي وتقدير الذات والتحصيل المدرسي، وعما إذا كان هناك أثر للقدرة العقلية أو الجنس على التعلم المنظم ذاتياً. وشملت عينة البحث (120) تلميذاً وتلميذة من بين تلاميذ الصف الأول الثانوي. واسفرت النتائج عن وجود علاقة دالة بين مكونات التعلم المنظم ذاتياً وأبعاد تحمل الفشل الأكاديمي وتقدير الذات. بينما لا توجد علاقة بين استراتيجيات التنظيم الذاتي والتحصيل بمعناه التقليدي، كما لم تشر النتائج إلى أثر دال للقدرة، بيد أن هناك فروقاً بين البنين والبنات في استخدام مكونات التعلم المنظم ذاتياً. وتم مناقشة وتفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، مع تقديم عدد من الدراسات المقترحة في هذا المجال. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | علم النفس Psychology |
Type | Article |
Pagination | 199-238 |
Issue Number | 10 |
Volume Number | 5 |
Alternative Abstract | Educational researchers have begun recently to identify and study key processes through which students self-regulate their academic learning. A self-regulated learning perspective on students learning and achievement is not only distinctive but it has profound implications for the way teacher should interact with students and the manner in which schools should be organized. This perspective shifts the focus of the educational analysis from student's learning ability and environments. As "fixed" entities to their personally initiated processes and responses designed to improve their ability and their environments for learning. So, the present research aims to identify the components of self-regulated learning in its relationship to self-esteem, failure tolerance and academic achievement. The sample encompasses (120) male & female from the first grade in the secondary school, Munefia governorate. The research findings indicate that : There are a significant relationship between self-regulated learning components and failure tolerance factors, and self-esteem, but the relationship between self-regulated learning and academic achievement were not significant. The result showed also that there are a significant differences between boys and girls in the self-regulated learning components but there are no effect of the mental ability on self-regulated learning. The result were explained and discussed in terms of theoretical framework and the implications of self-regulated learning perspective on student's learning. |