Development and Validation of an Instructor Course Evaluation (ICE) System at the American University of Beirut
Author | El Hassan, Karma |
Available date | 2009-11-25T13:37:56Z |
Publication Date | 2005 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences |
Citation | El Hassan, Karma, "Development and Validation of an Instructor Course Evaluation (ICE) System at the American University of Beirut", Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 8, No. 8, Pages 132-114. |
Abstract | This study describes the development of a paper and an on-line version of a new instructor course evaluation (ICE) system at the American University of Beirut, Lebanon. The ICE was administered in spring and fall 2003 to students in all faculties. Both versions were compared with respect to response rates and reliabilities. In addition, the validity of the paper version was investigated using factor analysis and the effect of certain 'biasing' characteristics on student ratings was examined. The results revealed that both versions had similar high internal consistency reliabilities; however, the response rate on the on-line version was much lower. Factor analysis of responses revealed two factors measuring instructor and course effectiveness. Investigation of the effect of certain 'biasing' characteristics on student ratings was in agreement with those reported in the literature and confirmed the validity of the ICE. Because of low response rate, the on-line version was temporarily discontinued and recommendations for further research were presented. |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | Instructor course evaluation Tearchers |
Alternative Title | تطوير واثبات صلاحية نظام لتقويم الأستاذ والمقرر في الجامعة الأمريكية في بيروت |
Type | Article |
Pagination | 132-114 |
Issue Number | 8 |
Volume Number | 8 |
Alternative Abstract | تصف هذه الدراسة كيفية تطوير نظام جديد لتقويم الأستاذ والمقرر في الجامعة الأمريكية في بيروت، من خلال تطوير نسختين: الكترونية وورقية، ولقد تم تطبيق الأداة خلال العام الدراسي 2003 في كل الكليات، وجرت مقارنة النسختين من حيث نسب الإجابة والثبات، وقد تم التأكد من الصدق من خلال إجراء التحليل المعاملي، بالإضافة إلى دراسة أثر بعض الخصائص المؤثرة في تقدير الطلاب. وقد أظهرت النتائج أن النسختين تتمتعان بثبات داخلي عال ، ولكن نسب الإجابة في النسخة الالكترونية كأنت منخفضة، كما أظهر التحليل العاملي وجود عاملين أساسيين يقيسان فعالية الأستاذ والمقرر أما نتائج دراسة العوامل المؤثرة فقد أظهرت تطابقا مع الأدبيات حول الموضوع وأكدت صدق الأداة ، وأوصت الدراسة بالتوقف المؤقت عن استعمال النسخة الالكترونية وذلك لضعف نسب الإجابة، كما قدمت توصيات للقيام بأبحاث مستقبلية لتطوير الأداة. |
Author | الحسن، كرمة |
Subject | المدرسون. |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2005 - Volume 08 - Issue 08 [7 items ]