Show simple item record

Authorمصلح، بشار عبد الله
Authorأبو دلبوح، موسى
Available date2009-11-25T13:38:07Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 7, No. 7, Pages 65-102.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8520
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تبني الأسرة الأردنية/ في محافظة المفرق/ لبعض المفاهيم الديمقراطية في عملية التنشئة الاجتماعية، ومدى تجسيدها في ممارسات ديمقراطية في العلاقات والتفاعلات اليومية. وقد حددت الممارسات الديمقراطية بالمحاور الثلاثة: الحقوق والواجبات، والمساواة، وحرية الرأي. ولتحقيق هدف الدراسة اختيرت عينة عمديه مكونه من (100) أسرة، عدد أفرداها (400)، منهم (200) من الأمهات والآباء، و (200) من الأولاد والبنات بالتساوي، وطورت أداة بحث تتكون من (55) فقرة. وقد أسارت النتائج إلى أن الآباء والأمهات اتفقوا على أن محور الحقوق والواجبات يعتبر اهم المفاهيم الديمقراطية التي يمارسونها داخل الأسرة، كما اتفق الآباء والأمهات على أن محور المساواة يأتي في أهميته بعد الحقوق والواجبات، أما محور حرية الرأي فقد اتفق الآباء والأمهات على أنه يأتي في نهاية المحاور بالنسبة للمفاهيم الديمقراطية. وأظهرت النتائج أن الأولاد (ذكور/ إناث) اتفقوا على أن محور الحقوق والواجبات من أهم المفاهيم الديمقراطية، واتفقوا في ذلك مع الآباء والأمهات، واتفق الأولاد (ذكور/ إناث) بان محور حرية الرأي يأتي في المرتبة الثانية، وقد اختلفوا في ذلك مع الآباء والأمهات، أما محور المساواة فقد اتفق الأولاد (ذكور/ إناث) بانه يأتي في نهاية المحاور بالنسبة للمفاهيم الديمقراطية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتربية
التنشئة الاجتماعية -- الأردن.
Titleواقع التنشئة الاجتماعية الديمقر اطية في الأسرة الأردنية في محافظة المفرق
Alternative TitleThe Status of Democratic Socialization within Jordanian Families in Mafraq Governorate
TypeArticle
Pagination65-102
Issue Number7
Volume Number7
Alternative AbstractThis study aims at recognizing the extent to which Jordanian families, in Mafraq Governorate are adopting the democratic concepts in socialization process as well as the extent of realizing it through democratic practices in daily relations realizing interactions through three dimension: duties and rights, equality, and equity, and freedom of expressing opinions, to achieve these objectives, a- random sample of (100) families consisting of (400) individuals: include (200) mothers and fathers and (200) sons and daughters. Results Showed that both parents (fathers and mothers) agreed that rights and duties core is the most important democratic concepts exercised inside the family. Parents also agreed the equality core comes next in its importance, after rights and dukes. Freedom of thought and opinion was agreed upon by parents to come at the end of core concepts of democracy. Results showed that off springs (males and females) agreed that rights and duties is the most important core concept of democracy, and agreed with parents about that. But they saw that freedom of opinion comes next in importance, and thus disagreeing with their parents here. Equality was agreed upon by males and females off springs to come at the end of the core democratic concepts.
AuthorMoslah, Bashar Abdoula
AuthorAbou-Delboh, Moussa
SubjectSocialization
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record