Show simple item record

Authorقطامي، نايفة
Available date2009-11-25T13:39:05Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 4, No. 4, Pages 59-88.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8580
Abstractهدف البحث الحالي إلى دراسة أثر متغير الجنس، والنص، ودرجة الضبط الداخلي على درجة الدافعية المعرفية للتعليم لدى الطلبة المتفوقين دراسيا، في منطقة الأغوار الوسطى. وحاول البحث أيضا الكشف عن الفروق بين مستويات المتغيرات المستقلة التي تحددت بالجنس والصف، والضبط الداخلي، ودلالة الفروق التي تعزى للتفاعلات الممكنة في التجميعات. وتكونت عينة الدراسة من (140) طالبا وطالبة، تم اختيارهم وفق طريقة عشوائية طبقية موزعين في (38) مدرسة، (18) مدرسة ذكور، و (20) مدرسة إناث. وتوزع أفراد عينة الدراسة إلى (77) طالبة، و (63) طالبا في الصفين السابع والعاشر. استخرج المتوسط الحسابي للتعرف على توزع درجات الدافعية المعرفية، لدى أفراد عينة الدراسة، وظهر أن متوسط درجة الدافعية للطلبة المتفوقين قد بلغت (م= 9939. 121) ، وهي أعلى من المتوسط. وأجري تحليل التباين الثلاثي لاختيار دلالة الفروق من المتغيرات والتفاعلات الممكنة، وأظهر تحليل التباين وجود فرق ذي دالة على مستويات متغير الصف، ولصالح طلبة الصف العاشر، وعلى مستوى التفاعل بين متغير النص ودرجة الضبط الداخلي لصالح الطلبة المتفوقين من الصف العاشر وذوي الدرجة العالية في الضبط الداخلي. وقد أوصت الباحثة بالحاجة الماسة إلى مزيد من الأبحاث لمعرفة العوامل الأخرى المؤثرة في درجة الدافعية المعرفية لتعلم الطلبة المتفوقين تحصيليا في منطقة الأغوار الوسطى.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالطلبة المتفوقون
التعليم
Titleأثر متغير الجنس ، الصف ، ودرجة داخلية الضبط في درجة الدافعية المعرفية لكتعلم عند المتفوقين دراسياً في منطقة الأغوار الوسطى
Alternative TitleThe Effect of Gender Class & the Internal Locus of Control on the Cognitive Motivation among the Higher Achiever of the Students, in the Educational District of Al-Ghor Alawsat
TypeArticle
Pagination59-88
Issue Number4
Volume Number4
Alternative AbstractThe purpose of this study is to investigate the effect of gender, class, and the degree of internality of high achievers in the Educational District of Al- Ghor ALAWSAT on the cognitive motivation degree for learning. Also, the study tried to examine the difference among the independent variables levels identified as sex, class, and the degree of internality, and the indicators of differences attributed to the possible interactions of clusters. The sample of the study Consisted of (140) randomly selected male and female students from (38) schools (18 male and 20 female). The students were divided into (77) females and (63) males in the seventh and tenth grades. The mean was used to define the cognitive Motivation degrees of students. The study showed that the mean of cognitive motivation degree of high achieving students was (X= 121.139) which is higher than the mean. Also, the use of (3 way ANOVA), to test the significance differences among, the variables and possible interactions, showed that classroom variables was significantly different favoring tenth grade students. Also, It was significantly different on the interaction level between classroom and the degree of inernality variables favoring high achieving in the tenth grade.
AuthorKatami, Naifa
SubjectPhysical Education


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record