الكفايات التدريسية لدى معلمي المواد الاجتماعية في المرحلة الإعدادية بدولة قطر كما يعكسها تقويم الأداء الصفي
Author | البنعلي، غدنانة سعيد المقبل |
Author | مراد، سمير يوسف |
Available date | 2009-11-25T13:39:12Z |
Publication Date | 2003 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 3, No. 3, Pages 143-172. |
Abstract | إن زيادة الاهتمام بعملية التقويم المستمر لأداء المعلم في أثناء الخدمة، أصبح يشكل الخطوة الأساسية في طريق رسم المعالم الأساسية لمدرسة المستقبل، وإصدار الحكم على كفاءة النظام التعليمي، ولوضع تصورات ورؤى مستقبلية دقيقة لمهمة التجديد النوعي لهذا النظام. وهو ما حاول البحث الحالي القيام به في تقويم الأداء التدريسي لعينة من معلمي المواد الاجتماعية، ولتحقيق أهداف الدراسة وللتحقق من صحة فرضياتها، قاسم الباحثان بالاطلاع على نتائج عديد من الدراسات والبحوث العربية والأجنبية والاستفادة منها في استخلاص بعض الكفايات والمهارات التدريسية التي احتوت عليها بنود بطاقة تقويم الأداء الصفي لمعلمي المواد الاجتماعية. وقام الباحثان ببناء بطاقة لتقويم الأداء لمعلمي المواد الاجتماعية للمرحلة الإعدادية بدولة قطر، وقد بلغ مجموع الكفايات التي اشتملت عليها البطاقة 33 كفاية وزعت على محاور أربعة هي: التخطيط للدرس، تنفيذ خطة الدرس، الإدارة الصحية، شخصية المعلم. وقد طبقت الأداة على أفراد العينة البالغ عددها الإجمالي (121) معلما ومعلمة، ومن ثم جدولة نتائج المعالجات الإحصائية للبيانات المفرغة من بطاقات تقويم الأداء الصفي بهدف تفسيرها واختبار الفرضيات المطروحة في البحث. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً لصالح المعلمين المؤهلين تربوية عند مستوى دلالة 0.01 في جميع محاور البطاقة الأربعة مما يؤدي إلى رفض الفرضية الصفرية التي تشير إلى عدم وجود فروق دالة. وقد أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات محاور بطاقة التقويم جميعها لصالح المعلمات، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات محاور بطاقة التقويم جميعها تبعاً لمستويات الخبرة في التدريس، وفي ضوء النتائج قدم البحث عددا من التوصيات والمقترحات الإجرائية التي يمكن الأخذ بها والإفادة منها. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | المدرسون -- تقييم. التعليم |
Alternative Title | Teaching Comptencies Amang In-Service Teachers of Social Studies at the Preparatory Stage in Qatar As Reflected by the Evaluation of Their Teaching Pesformance |
Type | Article |
Pagination | 143-172 |
Issue Number | 3 |
Volume Number | 3 |
Alternative Abstract | The increasing concern with the on going evaluation of the in-service teacher's performance undoubtedly helps in outlining the future of the educational system through presenting various views for renewing this system. The current study tries to evaluate the performance of a sample of in-service social studies teachers. In order to achieve the hypotheses of the study and achieve its goals, the researchers reviewed relevent literature and identifed the basic teaching competences and skills. The researchers designed a checklist for evaluating the performance of the sample in the light of 33 comptences and skills identified earlier distributed among four categories: lesson planning, lesson implementation, classroom management, teacher's personality traits. The sample consisted of 121 male and female teachers. The Statistical analysis known as t-Test was used to compare the means of scores obtained in each of the four categories. Resutis showed that there are statistically significant differences between the means of scores in all the categories in favour of the teachers graduating from the Faculty of Education at 0.01 level. Results also showed that there are statistically significant differences between means of scores in all the categories in favour of female teachers and no significant differences between means of scores in all the categories as for levels of experience. The study suggested some recommendations and topics for further research. |
Author | Al Bin Ali, Ghadnan |
Author | Murad, Sameer |
Subject | Education |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2003 - Volume 03 - Issue 03 [9 items ]