The Effect of Storybook Reading on Kindergartner's Concepts About Print
المؤلف | Al-Hooli, Abeer |
تاريخ الإتاحة | 2009-11-25T13:39:28Z |
تاريخ النشر | 2005 |
اسم المنشور | Journal of Educational Sciences |
الاقتباس | Al-Hooli, Abeer, "The Effect of Storybook Reading on Kindergartner's Concepts About Print", Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 8, No. 8, Pages 190-165. |
الملخص | Childern's experiences with literacy awareness are almost as varied as children themselves. This present study used experimental design to exmine the effects of storybook reading on kindergartners' concepts about print and printed word. The study was designed to determine whether formal instruction about language concepts in conjunction with storybook-reading influences childern's awareness of reading concepts. It was also assumed that the gender or age of the child makes a significant difference in the print-recognition achievement. The data of (60) cases were analyzed through appropriate descriptive statistics including two-way analysis of variance, Levine's test, and Independent-sample T-Test. The review of the litreature showed that there is a strong trend towards employing storybook-reading to incerease children's vocabulary, awareness of print, comprehension skills, and increasing their interest in the world around them. However, some studies claimed that formal reading instuction intimdates children, making them question their knowledge. The result of this study endorsed the literature; there was no significant difference between the results of the control group and the |
اللغة | en |
الناشر | Qatar University |
الموضوع | Effect of story book Kindergarten |
العنوان البديل | تأثير قراءة القصص على مفاهيم الكتابة المطبوعة في رياض الأطفال |
النوع | Article |
الصفحات | 190-165 |
رقم العدد | 8 |
رقم المجلد | 8 |
الملخص البديل | تخطف خبرات الأطفال الخاصة بتعلم القراءة والكتابة باختلاف الأطفال أنفسهم، لذا هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام القصة وكتب الأطفال على إدراك أطفال مرحلة الرياض للمادة المطبوعة . وقد تم صياغة الدراسة لتحيد ما إذا كان تدريس الأطفال لمفاهيم المادة المطبوعة من خلال قراءة القصة يؤثر على إدراكهم للمفاهيم الأساسية للقراءة والكتابة، كما هدفت الدراسة إلى تقصي علاقة ذلك ببعض المتغيرات كالجنس والعمر. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام التصميم التجريبي على (60) طفلا في رياض الأطفال، واستخدم طرق إحصائية تشتمل على Levin’s test, Tow-way و (ANOVA)T-Test وقد اتفقت النتائج مع الدراسات السابقة، حيث تبين وجود ميل كبير نحو توظيف قراءة كتب وقصص الأطفال لزيادة الحصيلة اللغوية وكذلك الوعي بالمادة المطبوعة كأساس لتعلم القراءة والكتابة عند أطفال مرحلة الرياض، بالإضافة إلى اتفاق نتائج الدراسة الحالية مع الدراسات السابقة على أن التعليم الرسمي للقراءة والكتابة يزيد من مستوى الخوف لدى الأطفال، مما يجعلهم يشكون في معلوماتهم عن اللغة بصورة عامة واللغة المطبوعة بصورة خاصة. وتظل الحاجة قائمة لمزيد من البحث، فربما تكون هناك نتائج مختلفة إذا تم تكرار الاختبار على عينة أكبر. |
المؤلف | الهولي، عبير عبد الله |
الموضوع | قصص الأطفال. |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
2005 - Volume 08 - Issue 08 [7 items ]