موضوعات القراءة التي يميل إليها الطلاب في المراحل التعليمية وأثر الجنس والمستوى الصفي على ذلك
Author | السرطاوي، زيدان احمد |
Author | العبد الجبار، عبد العزيز محمد |
Available date | 2009-11-25T13:39:51Z |
Publication Date | 2002 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 2, No. 2, Pages 51-79. |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الموضوعات التي يميل إليها الطلاب في المراحل التعليمية المختلفة وأثر كل من متغيري الجنس والصف الدراسي على تلك الميول. ولتحقيق أهداف الدراسة طور الباحثان أداة اشتملت على (49) موضوعا، تم تطبيقها على (745) طالباً. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في موضوعات القراءة التي يميل إليها الطلاب تعزي لمتغيري المرحلة والصف الدراسي. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في موضوعات القراءة التي يميل إليها طلب المرحلة المتوسطة فقط تعزى لمتغير الجنس، في حين لم تظهر تلك الفروق بين طلاب وطالبات المرحلتين الابتدائية والثانوية. وتمثلت أهم الموضوعات التي أظهر الطلاب في المراحل المختلفة ميلاً نحوها ورغبة في القراءة حولها، مع الأخذ بالاعتبار تفاوت رتبها ومنزلتها بين مرحلة وأخر ى في الموضوعات التالية: حياة الرسول صلى الله عليه وسلم، والرسل والأنبياء، وحياة الصحابة، و الفتوحات الاسلامية، وأحوال المسلمين، والمغامرات، والطرائف، و الفكاهة والهوايات، وقصص البطولة، و الروايات البوليسية و الأحداث الغامضة، والاكتشافات، و المخترعات |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | القراءة التعليم |
Alternative Title | The Effects of School Level, Sex and Grade Level on Reading Interest of Four Through Twelfth Grade Student |
Type | Article |
Pagination | 51-79 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 2 |
Alternative Abstract | The Study was aimed to identify the students reading interests in different School levels, and the effects of School level, sex, and grade on students interests. To achieve this, a questionnaire was developed by the researcher and filled by 745 students in grade four through high school. The results of the study revealed: (1) There is a significant difference in students interests attribute to grade and school level. (2) There is a significant difference in students interests in middle school attribute to sex, while there were no significant differences between boys and girls in elementary and high school level. (3) Students show interest in reading about Prophets life, Islamic war, Islamic world problems, adventures, hobbies, and stories about brave people |
Author | Al Sartawi, Zaidan A. |
Author | Abdul Jabbar, Abdul Aziz M. |
Subject | Education |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2002 - Volume 02 - Issue 02 [11 items ]