العوامل المؤثرة في إكتساب اللغة الثانية وكيفية تحسين تعليمها
Author | محمد علي الخولي |
Available date | 2009-11-25T13:48:22Z |
Publication Date | 1990 |
Publication Name | Bulletin of the Faculty of Education |
Citation | Bulletin of the Faculty of Education, 1990, No. 7, Pages 343-377. |
Abstract | يهدف هذا البحث إلي استقصاء أو العوامل التي تؤثر في اكتساب اللغة الثانية (ل 2).كما يهدف إلى التعرف على طبيعة عملية اكتساب ل 2 ومعرفة الفروق بين اكتساب ل 2 واكتساب اللغة الأولى (ل ا). كما يهدف البحث إلى الوصول إلى بعض الأسس التي يمكن بوساطتها تحسين سرعة اكتساب المتعلم للغة الثانية. وقد تبين أن هناك عدة عوامل تؤثر في سرعة اكتساب ل 2. منها نوع البيئة اللغوية (طبيعية أم اصطناعية)، دور المتعلم، استخدام المحسوسات، مصادر النماذج اللغوية (الوالدان، الأقران، المعلم)، شدة المؤثر، نوعية التغذية الراجعة، التكرار، نوعية عقلية التعلم، استعداده، دافعيته، استرخاؤه، درجة القلق لديه، درجة تعاطفه، مواقفه من ل 2 وأهلها، وتدخل ل 1 في ل 2. وتبين أنه إذا أردنا أن نجعل ل 2 في وضع تعني مشجع وخاصة عند تعلمها في البيئة المدرسية، فإن الأمر يستدعى توفير أكبر قدر من شروط النجاح وشروط التماثل مع ظروف تعلم ل ا. وهذا يعني النظر بجدية في إمكانية تقوية الدوافع لدى متعلم ل 2، وجعل البيئة اللغوية أقرب ما تكون إلى الطبيعية، وتوفير فترة صمت كافيه، وتدعيم المدخل اللغوي Input كميا ونوعياً وضمان أكبر قدر من المران، والإكثار من المحسوسات، وتحسين توقيت التعزيز، وتوفير قدر كاف من الاستقرار الانفعالي أثناء تعلم ل 2، واختيار السن الأمثل، والتأكد من وجود مواقف إيجابية نحول 2. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | اللغات Languages اكتساب اللغة الثانية. اكتساب اللغة الثانية -- الدراسة و التعليم. |
Type | Article |
Pagination | 343-378 |
Issue Number | 7 |
Alternative Abstract | This paper aims at explicating factors that influence second language (L2) acquisition (A). It also aims at introducing the nature of the process of L 2 A and Knowing the differences between L 2 A and L 1 A. Further, it aims at concluding some main principles that may improve the learner's L 2 A. It has been shown that there are many factors that influence L 2 A. From these factors are the type of linguistic environment (natural or artificial), the learner's role, usage of the concrete, sources of language models ( parents, peers, or teachers ), stimulus intensity type of feedback, repetition, type of the learner's mentality, his readiness, motivation, relaxation, anxiety degree, sympathy degree, attitudes towards L 2 and its native speakers, and L 1 interference into L 2. It has been shown, as well, that to improve L 2 A we have to make its conditions as similar as possible to the conditions of L 1 A. This may require more attention to the learner's motivation, the naturalization of L 2 environment, enough L 2 exposure, ample practice, concrete aids, optimal feedback, the learner's right age, emotional stability, and positive attitudes. |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [260 items ]