Show simple item record

Authorمحاسن ابراهيم شمو
Available date2009-11-25T13:50:43Z
Publication Date2000
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 2000, No. 16, Pages 297-348.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9181
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقويم برنامج التدريب على التدريس المصغر من خلا تدريس مقررات طرق التدريس بمحاولة كشف جوانب القوة والضعف من وجهة نظر الطالبات المتدربات. كذلك هدفت الدراسة إلى معرفة مدى إمكانية إعداد أنموذج للتدريس المصغر يمكن تطبيقه بكليات التربية بالجامعات السعودية. وقد شملت عينة هذه الدراسة 52 طالبة من طالبات التربية الأسرية بالمستوى السادس بكلية التربية/فرع جامعة الملك عبد العزيز بالمدينة المنورة اللاتي تم تدريبهن على التدريس المصغر لعامي 1418/ 1419 هـ و1419/1420 هـ . وقد استمرت فترة التدريب فصلا دراسيا كاملا لكل عام ولمدة ساعة واحدة من كل أسبوع تدربت فيها الطالبات على دروس في مقررات التربية الأسرية (التدبير والخياطة) في المر حلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. ودلت النتائج إلى فعالية التدريس المصغر في: تعلم طرق التدريس ؛ إكساب المتدربات مهارات التدريس الهامة؛ والاستفادة من تطبيق تحضير وتقويم الدروس ؛ تهيئة الطالبات المعلمات للتربية العملية وتقربهن من البيئة المدرسية. وقد وضحت العينة بعض المشكلات التي تعوق التدريس المصغر التي من أهمها ضيق الزمن، عدم عدالة بعض الزميلات في تقويم المتدربة، نسيان بعض مفردات الدرس، الارتباك، الحزازات بين المتدربات بسبب نقد الدروس، فقدان جانب الحوار الحي والتفاعل الذي يتم مع التلميذات في الميدان الحقيقي بالمدرسة. كذلك فقد أكدت العينة حماسها الشديد للتدريس المصغر واقترحت تطبيقه ابتداء من سنوات الدراسة الأولى بالكلية وتعميمه على جميع التخصصات. وقد شجعت هذه النتائج الإيجابية على إعداد أنموذج للتدريس المصغر يقترح تطبيقه بكليات التربية بالجامعات السعودية، كما قدمت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات الأخرى.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم الجامعي
University Education
التدريس المصغر.
طرق التدريس.
الطلاب المعلمين.
Titleإعداد أنموذج جديد للتدريس المصغر في ضوء آراء طالبات كلية التربية: دراسة ميدانية بالمدينة المنورة
TypeArticle
Pagination297-348
Issue Number16
Alternative AbstractThe main objective of this study was to evaluate the Microteaching (MT) training programme applied through the study of teaching methods syllabus by pointing out its strengths and weaknesses based on the student-trainees' views. Another objective was to determine the extent of possibility of designing a model for MT that can be adaptable to the Saudi universities. Questionnaires and interview guides were developed by the researcher to investigate the views of a sample of 52 family education students of the Faculty of Education of King Abdul Al Aziz University at Al Madinah "•ho bad been trained in MT. The results showed: the effectiveness of MT in learning teaching methods; refining some teaching skills and the benefit of the lesson plan & evaluating check list that were used in the training. Also, the results explained that time is the most important problem facing MT followed by the absence of life dialogue and communication with real school students. Moreover, the sample indicated their benefit of MT in helping them in the teaching practice programme applied in the schools and they suggested the training in MT to begin from the early years of study in the Faculty and the generalization of MT for students of all specialties. Based on these positive results the researcher designed a new model for MT that suggested to be usable for Saudi universities. In addition, the study provided some other suggestions and recommendations.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record