Show simple item record

Authorبنت سليمان البراشدية, حفيظة
Authorبن سليمان الظفري, سعيد
Available date2023-06-22T10:25:34Z
Publication Date2023-05
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttps://doi.org/10.29117/jes.2023.0103
Citationالبراشدية حفيظة بنت سليمان, و الظفري سعيد بن سليمان. 2023. "اتجاهات طلبة التعليم العالي بسلطنة عمان نحو ريادة الأعمال وتحدياتها والحلول المقترحة". مجلة العلوم التربوية 21 (21).
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/44686
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى اتجاهات طلبة التعليم العالي نحو ريادة الأعمال، والكشف عما إذا وُجدت فروق دالة إحصائيًا في اتجاهات الطلبة نحو ريادة الأعمال تعزى إلى متغيرات الجنس، والمؤسسة التعليمية، والمستوى الاقتصادي للأسرة، والمعدل التراكمي للطالب. كما تهدف إلى استقصاء أهم التحديات التي تواجه الشباب العمانيين في مجال ريادة الأعمال والحلول الممكنة لها. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي؛ إذ وُزِّعت استبانتان، هما استبانة اتجاهات طلبة التعليم العالي نحو ريادة الأعمال، واستبانة تحديات ريادة الأعمال وحلولها. طبقت الدراسة على عينة عشوائية طبقية مكونة من (1152) طالبًا وطالبة، (629 منهم إناث، و523 ذكور). أسفرت نتائج الدراسة عن وجود اتجاهات إيجابية مرتفعة نحو ريادة الأعمال لدى طلبة التعليم العالي في السلطنة، ولكن لم تظهر فروقًا دالة إحصائيًا في اتجاهات طلبة التعليم العالي نحو ريادة الأعمال تعزى إلى المستوى الاقتصادي، والمعدل التراكمي للطالب. كما ظهرت فروق دالة إحصائيًا بين الجنسين في الاتجاه نحو ريادة الأعمال في بُعدَي الإبداع والاستقلالية لصالح الإناث، وفي متغير المؤسسة التعليمية لصالح جامعة السلطان قابوس. كما جاءت متوسطات التحديات التي تواجه الشباب العمانيين في مجال ريادة الأعمال بدرجة مرتفعة ودالة إحصائيًا، ويمكن ترتيبها من حيث الأهمية على النحو الآتي: التحديات الفنية والإدارية لرائد الأعمال، ثم تحديات البيئة الاستثمارية، ثم التحديات المجتمعية. أسفر التحليل الموضوعي للحلول التي اقترحها الطلبة عن سبعة حلول رئيسة، هي: التدريب 33%، وسن القوانين المنظمة لقطاع ريادة الأعمال 20.7%، والتوعية 20%، والتمويل 19.8%، والإشراف والمتابعة 3.6%، والتعليم الريادي 1.6%، وتحفيز رواد الأعمال وتسويق منتجاتهم 1.3%.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالاتجاهات نحو ريادة الأعمال
تحديات ريادة الأعمال
حلول تشجيع ريادة الأعمال
طلبة التعليم العالي
سلطنة عمان
Titleاتجاهات طلبة التعليم العالي بسلطنة عمان نحو ريادة الأعمال وتحدياتها والحلول المقترحة
Alternative TitleAttitudes of Higher Education Students in the Sultanate of Oman towards Entrepreneurship, Its Challenges and Suggested Solutions
TypeArticle
Pagination31-59
Issue Number21
Volume Number21
Alternative AbstractThe present study aimed to identify the attitudes of higher education students towards entrepreneurship and to reveal whether statistically significant differences were found in students’ attitudes towards entrepreneurship due to: gender, educational institution, economic level of the family, and the student’s GPA. It also investigated the most important challenges facing Omani youth in the field of entrepreneurship and their possible solutions. The study used the descriptive and analytical approach. Two questionnaires were distributed: Higher Education Students' Attitudes towards Entrepreneurship Questionnaire and Challenges and Solutions of Entrepreneurship Questionnaire. The study was applied to a stratified random sample which consisted of (1152) higher education students, of whom (629 were females and 523 were males). The results revealed high positive attitudes towards entrepreneurship among higher education students; however, there were no statistically significant differences in their attitudes towards entrepreneurship due to the economic level and the cumulative rate. Moreover, statistically significant gender differences appeared in the attitudes towards entrepreneurship in the two dimensions: creativity and independence, in favor of females, and the educational institution variable in favor of Sultan Qaboos University. The most important challenges facing Omani youth in the field of entrepreneurship were: the technical and administrative challenges, the investment environment challenges, and the societal challenges. Thematic data analysis of the entrepreneurship solutions proposed by the students revealed seven main solutions: training 33%, enacting laws governing the entrepreneurship sector 20.7%, awareness-raising 20%, financing 19.8%, supervision and follow-up 3.6%, entrepreneurial education 1.6%, motivating entrepreneurs, and marketing their products 1.3%.
ESSN672X-2706
AuthorSulaiman AlBarashdi, Hafidha
AuthorSulaiman Aldhafri, Said
SubjectAttitudes towards entrepreneurship
Challenges of entrepreneurship
Solutions to encourage entrepreneurship
Students of higher education
Sultanate of Oman


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record