Show simple item record

Advisorعواد, عبد الكريم
Authorاليافعي, نورة أحمد
Available date2024-10-08T07:00:16Z
Publication Date2024-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/59890
Abstractهدفت الدراسة إلى بحث العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وهي: الانفتاح على التجربة، الوعي، الانبساط، الوفاق، العصابية، ودراسة علاقة كل منها بنوايا ريادة الأعمال عند طلبة جامعة قطر. وقد اعتمدت الباحثة في إجراء هذه الدراسة على المنهج الكمي من خلال استخدام استبيان مُحدّث لقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية مبني على مقياس (جولدبيرغ، 1992) المعتمد، بالإضافة إلى قياس نوايا ريادة الأعمال وبحث العلاقة المحتملة بينها. وقد أُرسل الاستبيان عبر البريد الإلكتروني إلى الطلبة في جامعة قطر لجمع البيانات الأولية وتم الحصول على 502 استجابة كعينة عشوائية بسيطة وممثلة لمجتمع الجامعة، كما تم جمع البيانات الثانوية من خلال الأبحاث والمقالات العلمية المنشورة. وتم تحليل البيانات الأولية باستخدام الأدوات الإحصائية في برنامج SPSS كاستخدام معامل الارتباط بيرسون لقياس مدى قوة العلاقة بين متغيرات الدراسة والدلالة الإحصائية لتلك العلاقة، بالإضافة إلى استخدام الانحدار الخطي البسيط لمعرفة مدى تأثير المتغيرات المستقلة على المتغير التابع. وقد بينت نتائج الدراسة أن عوامل شخصية معينة (الانبساط، الوفاق، الوعي، والانفتاح على التجربة) ترتبط إيجابيًا وبدلالة إحصائية بنوايا ريادة الأعمال عند طلبة جامعة قطر وتؤثر عليها، بينما لا يوجد ارتباط دال إحصائيًا بين عامل (العصابية) ونوايا ريادة الأعمال عند طلبة جامعة قطر. وتؤكد هذه النتائج على أهمية سمات الشخصية في تحديد النوايا الريادية وتقدم دليلاً قيمًا يمكن استخدامه في تطوير برامج تعليمية وتدريبية تستهدف تعزيز هذه النوايا لدى الطلاب الجامعيين في مجال ريادة الأعمال. حيث توصي الباحثة القادة في الجهات المهتمة بتطوير رواد الأعمال في جامعة قطر والجامعات والمؤسسات الأخرى في الدولة استغلال نتائج الدراسة وقدرة النموذج على التنبؤ بنوايا ريادة الأعمال في الاستكشاف المبكر للطلبة أصحاب النوايا الريادية في الجامعات المختلفة في قطر وتشجيعهم وتدريبهم على المهارات اللازمة لنجاح مشاريعهم الريادية بهدف بناء بيئة مشجعة على ريادة الأعمال وتقليل نسبة الفشل في المشاريع الناشئة وتحقيق بنود رؤية قطر 2030 التي تُعنى ببناء اقتصاد مبني على المعرفة. كما تقترح الباحثة إجراء دراسات مستقبلية تشمل عينات أكبر وأكثر تنوعًا من الطلاب من جامعات مختلفة في قطر والدول العربية الأخرى لفهم أوسع للعوامل المختلفة: كالبيئة الاجتماعية، والثقافية، والاقتصادية، والمناهج التعليمية التي قد تؤثر على نوايا ريادة الأعمال.
Languagear
Subjectالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية
نوايا ريادة الأعمال
ريادة الأعمال
جامعة قطر
Titleبحث أثر العوامل الخمسة الكبرى للشخصية على نوايا ريادة الأعمال عند طلبة جامعة قطر
TypeProfessional Masters Project
Alternative AbstractThe study aimed to investigate the relationship between the Big Five personality traits: openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, and neuroticism, and their relationship to entrepreneurial intentions among Qatar University students. The researcher employed a quantitative methodology, using an updated questionnaire to measure the Big Five personality traits based on the validated Goldberg (1992) scale. Additionally, the study measured entrepreneurial intentions and explored the potential relationship between them. The questionnaire was emailed to students at Qatar University to collect primary data, resulting in 502 responses from a simple random sample representative of the university population. Secondary data were collected through published research and scientific articles. The primary data were analyzed using statistical tools in the SPSS program, including Pearson correlation coefficient to measure the strength and statistical significance of the relationship between the study variables, and simple linear regression to determine the impact of independent variables on the dependent variable. The study's results indicated that certain personality traits (extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness to experience) are positively and significantly correlated with entrepreneurial intentions among Qatar University students and influence them. However, there is no statistically significant correlation between the trait of neuroticism and entrepreneurial intentions among Qatar University students. These results emphasize the importance of personality traits in determining entrepreneurial intentions and provide valuable evidence that can be used to develop educational and training programs aimed at enhancing these intentions among university students in the field of entrepreneurship. The researcher recommends that leaders and stakeholders involved in developing entrepreneurs at Qatar University and other universities and institutions in the country utilize the study's results and the model's predictive capability to early identify students with entrepreneurial intentions and encourage and train them in the skills necessary for the success of their entrepreneurial projects. This aims to build a supportive environment for entrepreneurship, reduce the failure rate of start-up projects, and achieve the goals of Qatar National Vision 2030, which focuses on building a knowledge-based economy. The researcher also suggests conducting future studies involving larger and more diverse samples of students from various universities in Qatar and other Arab countries to gain a broader understanding of the different factors—such as social, cultural, economic, and educational environments—that may influence entrepreneurial intentions.
Departmentالماجستير التنفيذي في القيادة
SubjectThe Big Five Personality Factors
Entrepreneurial Intentions
Entrepreneurship
Qatar University
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record