• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Educational leadership for social justice: A systematic review of empirical evidence

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Educational_leadership_for_social_justice_A_system.pdf (813.4Kb)
    التاريخ
    2025-08-01
    المؤلف
    Chaaban, Y.
    Chaaban, Youmen
    Badwan, Khawla
    Arar, Khalid
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Educational leadership for social justice is a recurrent educational theme and endeavour with significant implications for creating equitable and inclusive educational ecosystems where all children thrive. However, social justice constitutes an ontological stance that is interpreted, practiced and conceptualised in different ways across various contexts. This article documents a systematic review of empirical studies, including 124 peer-reviewed journal articles published between 2014 and 2024, which were identified through searches in four databases: SCOPUS, Web of Science, Lens and ERIC. The findings of this review reveal that case studies and qualitative approaches are the most frequently employed research designs, though the study contexts show a notable lack of geographical diversity. Emerging themes highlight the role of culturally responsive leadership, the influence of personal and professional identities in leadership, and the tensions principals navigate between policy mandates and social justice commitments. We conclude with a critical analysis of these findings, whereby limitations and paradoxes are identified, and ways forward are advanced for a socially just leadership. Context and implications Rationale for this study: This study synthesises empirical evidence on educational leadership for social justice, which typically addresses systemic inequities and advocates for culturally responsive and decolonial leadership approaches. Why the new findings matter: The findings highlight the common trends in empirical research on educational leadership for social justice in the past decade, and the major limitations and paradoxes in current research in this field. Implications for practitioners, policy makers and educators: The implications of this review for practitioners and policymakers lie in offering a critical synthesis of extant literature and nuanced understandings of the limitations and tensions that remain unpacked. Some of these implications speak directly to principal preparation providers, accentuating the need for continuous leadership development in ways that support raising critical consciousness and awareness among school principals, so they become better prepared to address the emergence of social injustice issues in their school communities. The review also highlights the need for situating social justice as part of principal preparation programmes.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=105008335212&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1002/rev3.70077
    http://hdl.handle.net/10576/65907
    المجموعات
    • مركز البحوث التربوية [‎121‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video