• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pharmacy Students’ Clinical Reasoning and Decision-Making to Detect and Resolve Medication Errors

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0002945925000944-main.pdf (632.7Kb)
    التاريخ
    2025-08-31
    المؤلف
    Mahdi, Israa
    Mohamed, Nourhan
    Kamel, Nadin Hany
    El-Awaisi, Alla
    Stewart, Derek
    El Hajj, Maguy Saffouh
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    ObjectiveMedication errors pose a significant challenge in health care, impacting patient safety. Pharmacists play a key role in mitigating errors by using clinical reasoning skills. This study examined Qatar University College of Pharmacy students’ clinical reasoning and decision-making processes in case scenarios involving medication errors. MethodsA qualitative case study using the think-aloud procedure was conducted with senior fourth-year Bsc Pharm and PharmD students, using the Clinical Reasoning Model. Data were analyzed thematically. ResultsA total of 25 interviews were conducted and 8 themes were identified as follows: (1) Gaining Initial Patient Impression, (2) Assessing Patient Data, (3) Difficulty Recalling Therapeutic Knowledge, (4) Interpreting Patient Data, (5) Synthesizing Facts and Inferences for a Definitive Diagnosis of Errors, (6) Describing Desired Outcomes, (7) Optimizing Decision-Making, and (8) Process and Recommendations. ConclusionQatar University student pharmacists used various strategies to detect and resolve medication errors. The think-aloud procedure offered insights into factors influencing clinical reasoning and decision-making, highlighting the importance of future educational interventions to further develop students’ skills.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002945925000944
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ajpe.2025.101449
    http://hdl.handle.net/10576/67881
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1453‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video