تحقيق أهداف منهج التربية البدنية بمرحلة التعليم الابتدائي في المملكة العربية السعودية
Author | المصطفى، عبد العزيز عبد الكريم |
Author | بخاري، عبد اللطيف ابراهيم |
Available date | 2009-11-25T13:39:31Z |
Publication Date | 2002 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 1, Pages 101-127. |
Abstract | تتحدد مشكلة الدراسة الحالية كونها دراسة تقويمية لمدى تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لتلميذ المرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر بعض المتخصصين من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية (ن= 53) ومشرفي (ن- 49) ومعلمي (ن= 188) التربية البدنية في وزارة التربية والتعليم بالمملكة العربية السعودية، بمجموع (ن= 290 شخصا) اختيروا بطريقة عشوائية. وقد تم تنفيذ الدراسة بعد قياس كل من عاملي الصدق والثبات للاستبانة وحصولهما على درجة طيبة من الموضوعية. وقد تم استخلص النتائج الآتية: 1) هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين كل من أعضاء هيئة التدريس ومشرفي ومعلمي التربية البدنية تجاه تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية، وذلك لصالح معلمي التربية البدنية. 2) هناك فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين كل من أسماء هيئة التدريس ومشرفي التربية البدنية تجاه تحقيق أهداف منهج التربية البدنية لدى تلميذ المرحلة الابتدائية تعزي إلى مستوى الخبرة، وذلك لصالح آراء مجموعة أقل من 5 سنوات خبرة، أي أن آراء مجموعة 10 سنوات خبرة فما فوق ترى أن أهداف التربية البدنية لتلميذ المرحلة الابتدائية لا تتحقق. 3) عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى للمنطقة التعليمية. وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.05) للتفاعل بين متغيري المؤهل والخبرة عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى للمنطقة التعليمية. وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (5.،.) للتفاعل بين مئغيري ال وأخيراً يوصي الباحثان بإجراء المزيد من الدراسات فيما يتعلق بالمناهج التعليمية، وطرائق التدريس، وكذلك مدى تحقيق أهداف المناهج التعليمية لمرحلتي المتوسطة و الثانوية. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | التربية البدنية التعليم الابتدائي |
Alternative Title | Evaluating Objectives of Physical Education Curriculum in the Elementary Education Level in Saudi Arabia. |
Type | Article |
Pagination | 101-127 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 1 |
Alternative Abstract | The purpose of the study was to investigate the extent to which the aims of physical education curriculum elementary school have been achieved in Saudi Arabia. Male professors of physical education (N=53) from Saudi universities, teachers (N=188) and supervisors (N=49) from the Ministry of Saudi Education had been chosen randomly. Validity and reliability for the questionnaire have displayed significant results. ANOVA With Repeated Measures (3X3X6) and Post Hoc Comparisons of Means using Scheffes* Test have been applied. ANOVA revealed significant differences between the three groups in achieving the physical education programs. There were significant differences between the professors, teachers and supervisors in favor teachers. There were also significant differences between the professors and supervisors because of experience. Finally, some investigation regarding the education programs, teaching methods and the aims of physical education programs for middle and high schools education have been employed. |
Author | Al Mustafa , Abdul Aziz Abdul Karim |
Author | Bukhari, A. L. Ibrahim |
Subject | Education |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2002 - Volume 01 - Issue 01 [11 items ]