Browsing Educational Sciences by Title
Now showing items 125-135 of 135
-
University faculty?s perceptions and practices of student centered learning in Qatar: Alignment or gap?
( Emerald Group Publishing Ltd. , 2018 , Article)Purpose: Although student-centered learning (SCL) has been encouraged for decades in higher education, to what level instructors are practicing SCL strategies remains in question. The purpose of this paper is to investigate ... -
Using a PBL authoring tool to train teachers in designing an online PBL unit
( Asia-Pacific Society for Computers in Education , 2014 , Conference Paper)Problem-based learning (PBL) is proposed as one of the most well-known alternatives to subject-based learning in educating graduates to become independent workers, critical thinkers, problem solvers, lifelong learners, and ... -
Validity and reliability of the Arabic version of Activities of Daily Living (ADL)
( Nasser and Doumit , 2009 , Article)Background. The Activity of Daily Living (ADL) is an instrument that screens elderly respondents for physical functioning and assesses whether they are dependent or independent in their daily activities. This study ... -
Vitamin E modifies high-fat diet-induced reduction of seizure threshold in rats: Role of oxidative stress
( Elsevier Inc. , 2019 , Article)There is increasing evidence that oxidative stress is a causal factor in different neurodegenerative disorders such as Alzheimer's disease and epilepsy. High-fat diet (HFD) has been shown to induce oxidative stress and ... -
Webinars for teacher professional development: perceptions of members of a virtual professional community of practice
( Routledge , 2024 , Article)This study explores the significance of webinars as tools for supporting teachers’ professional development and growth beyond the COVID-19 pandemic, as perceived by the teachers themselves. The study employs a mixed methods ... -
Women with disabilities in the state of Qatar: Human rights, challenges and means of empowerment
( International Journal of Special Education , 2017 , Article)This study explored human rights for Qatari women with disabilities, challenges and means of empowerment as perceived by females and males both with and without disabilities. The Questionnaire of the Rights of Women with ... -
المرأة في المجال الأكاديمي : دراسة لبعض المتغيرات ذات العلاقة بين الرضا الوظيفي العام و الولاء التنظيمي لدى عضوات هيئة التدريس بجامعة قطر
( Qatar University , 2007 , Article)هدفت هذه الدراسة للبحث عن مستوى الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي لدى عينة من عضوات هيئة التدريس القطريات بجامعة قطر، والتعرف على المتغيرات ذات العلاقة بكل من الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي، ولتحقيق ذلك صممت الباحثة أداتين: ... -
توظيف الخرائط الإلكترونية في التدريس التفاعلي لمناهج الجغرافيا بالمدارس المستقلة بقطر (رؤى وتطبيقات مقترحة)
( Hamad bin Khalifa University Press (HBKU Press) , 2015 , Conference Paper)تعد الخرائط الإلكترونية منظومة تكنولوجية متكاملة تعبر عن حالة تطورية لأدوات الجيل الثاني للإنترنت، والتي تمثل منصة تعلم تفاعلية، تتسم قدراتها بالجاهزية والتوافر الدائم والحداثة والانتشار والمجانية والتفاعلية والإتاحة عبر ... -
دور الوعي بالقيم في التحصين ضد أزمة الحصار على قطر
( Qatar University Press , 2021 , Article)هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الوعي بالقيم في تحصين أفراد العينة ضد أزمة الحصار على قطر. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما تم استخدام استبانة مكونة من ثمانية محاور، هي؛ محور القيم الدينية، ومحور القيم الأسرية، ومحور ... -
رؤية مستقبلية لرفع مستوى أداء طلاب المرحلة الابتدائية في الاختبارات الوطنية بدولة قطر
( Hamad bin Khalifa University Press (HBKU Press) , 2015 , Conference Paper)The National Curricula Guidelines is considered the basis upon which the initiative of education reform in Qatar was built. These guidelines emphasize the student’s ability to learn, achieve and score well in the national ... -
فاعلية استخدام التعليم المدمج لتنمية المهارات التدريسية للطالبات المعلمات بكلية التربية بجامعة قطر واتجاهاتهن نحوه
( Hamad bin Khalifa University Press (HBKU Press) , 2015 , Conference Paper)Teaching skills are the most important skills student teachers should master at The College of Education; because it will enable them to perform well when getting involved in the teaching process after graduating from the ...