Show simple item record

Authorالطوالبة, أسامة محمد
Authorالطوالبة، تسنيم
Available date2021-09-21T11:25:48Z
Publication Date2021-02-11
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2020.0035
CitationBataineh O.M., Al Tawallbeh T., "The Effect of Training Program in Developing the Pragmatic Language Skills in a Sample of Children with Autism Spectrum Disorder in Jordan", Journal of Educational Sciences, issue 16,2020.
Citationبطانية، والطوالبة. " أثر برنامج تدريبي في تنمية مهارات اللغة البراغماتية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحّد في الأردن"، مجلة العلوم التربوية، العدد 16 ،2020
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23263
Abstractهدفت الدراسة إلى قياس أثر البرنامج التدريبي في تنمية مهارات اللغة البراغماتية عند الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحّد في الأردن، وقد تكونت عينة الدراسة من (26) طفلًا من ذوي اضطراب طيف التوحّد، تراوحت أعمارهم بين (5-10) سنوات، ووُزِّعوا عشوائيًّا إلى مجموعتين؛ تجريبية وضابطة، بالتساوي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد مقياسين: مقياس استخدام مهارات اللغة البراغماتية لدى أطفال اضطراب طيف التوحّد، وبرنامج للتدريب على تنمية مهارات اللغة البراغماتية حيث تناول (6) أبعاد: العلاقات الاجتماعية، والاهتمامات، والتواصل غير اللفظي، والانتباه، وسياق الحديث، والتواصل مع الآخرين. وكشفت نتائج هذه الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية بين القياس القبلي والبعدي على مقياس مهارات اللغة البراغماتية على القياس الكلي، يعزى إلى البرنامج التدريبي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية على جميع الأبعاد، باستثناء بُعد سياق الحديث. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيقين البعدي والمتابعة على أفراد المجموعة التجريبية.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectبرنامج تدريبي
اللغة البراغماتية
الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحّد
Titleأثر برنامج تدريبي في تنمية مهارات اللغة البراغماتية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحّد في الأردن
Alternative TitleThe Effect of Training Program in Developing the Pragmatic Language Skills in a Sample of Children with Autism Spectrum Disorder in Jordan
TypeArticle
Pagination73-95
Issue Number16
Volume Number16
Alternative AbstractThe study is aimed at measuring the impact of the training program on the development of pragmatic language skills in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of 26 children with autism spectrum disorder, ranging between 5-10 years from children enrolled in both the Autism communication Center and the Oxygen Center for Care and Rehabilitation, who were chosen by the available sample and randomly distributed equally into two groups: experimental and control. In order to achieve the objectives of the study, two scales were prepared: the scale of pragmatic language skills for children with autism spectrum disorder, and a training program for developing pragmatic language skills, which is segmented into (6) dimensions. The results of this study revealed that there were statistically significant differences in favor of the experimental group between the pre and post measurement on the scale of the pragmatic language skills on the total measurement, due to the training program, and there were statistically significant differences on all dimensions except the context of communication dimension. The results also showed that there were no statistically significant differences between the post and follow-up applications on the members of the experimental group.
ESSN672X-2706
AuthorBataineh, Osamah Mohammed
AuthorAl Tawallbeh, Tasnim
SubjectTraining program
Pragmatic language
Children with autism spectrum disorder


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record