Show simple item record

Authorاللواتية, فاكهة بنت عبد الرضا بن محسن
Authorمحمد, نسرين صالح
Authorالكيومية, أمل بنت راشد
AuthorAl lawatia, Fakiha AbdullRredha
AuthorMohammed, Nesreen Saleh
AuthorAl- Kyumi, Amal Rashid
Available date2021-10-10T11:51:33Z
Publication Date2021-09
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2021.0050
Citationاللواتية، وصلاح الدين، والكيومية. «القيادة الاستراتيجية كمدخل لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان»، مجلة العلوم التربوية، العدد 17، 2021
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/24081
Abstractهدفت الدراسة الوصول إلى إجراءات مقترحة لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان في ضوء مدخل القيادة الاستراتيجية، وذلك من خلال الوقوف على درجة ممارسة مديري مدارس السلطنة للقيادة الاستراتيجية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي. كما استخدمت استبانةً مكونةً من أربعة أبعاد للقيادة الاستراتيجية، وهي؛ البعد التحويلي، والبعد الإداري، والبعد الأخلاقي، والبعد السياسي. وتكون مجتمع الدراسة من أعضاء الهيئة الإدارية والتدريسية في مدارس المحافظات التعليمية: مسقط، والبريمي، وظفار. وتم اختيار عينة عشوائية تكونت من (220) عضوًا. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية: أن درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الاستراتيجية عالية في جميع أبعاد الدراسة.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectتطوير الاداء
القيادة الاستراتيجية
Titleالقيادة الاستراتيجية كمدخل لتطوير أداء مديري المدارس بسلطنة عمان
Alternative TitleStrategic leadership as an approach to improve school principals' performance
TypeArticle
Pagination125-160
Issue Number17
Volume Number17
Alternative AbstractUsing the descriptive approach, the study aimed at reaching proposed procedures for improving the school principals’ performance in the Sultanate of Oman through the strategic leadership approach. This was conducted through assessing principals’ practices of strategic leadership inside schools. The study was based on a questionnaire consisting of four dimensions of the strategic leadership approach: transformational, administrative, moral, and the political dimension. A random sample was used that included 220 members from administrative and teaching staff at Muscat, Buraimi, and Dhofar educational governorates. Results indicated that school principals are practicing strategic leadership at a high level in all dimensions.
ESSN672X-2706
SubjectStrategic leadership
Performance development
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record