Show simple item record

Advisorمرسي, إيمان محمد مرسي محمد
Authorمرسي, إيمان محمد مرسي محمد
Available date2022-02-03T10:39:43Z
Publication Date2022
URIhttp://hdl.handle.net/10576/26400
Abstractتهدف الدراسة الحالية إلى البحث في مدى تحقق مهارات الوعي الصوتي في منهج اللغة العربية للصفوف الثلاثة الأولى بدولة قطر، وذلك للتأكد من أن هذا المحتوى يتم تقديمه بشكل كاف وملائم ومنظم من حيث الكم والكيف، كون مهارات الوعي الصوتي مرحلة أساسية يجب انتقائها حتى يتمكن الطفل من خلالها الانتقال إلى مهارات القراءة دون صعوبات. ولتحقيق هدف الدراسة، وظفت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، من خلال بناء استمارة تحليل محتوى لقياس مهارات الوعي الصوتي، إذ شملت الاستمارة مهارات الوعي الصوتي الازمة، موزعة على مناهج الصفوف الثلاثة، حسب ما يتفق مع كل مرحلة. وقد خلصت نتائج التحليل إلى تحقق بعض مهارات الوعي الصوتي بشكل جيد، الا أن عددا منها كانت عليه بعض المأخذ من ناحية وزنها النسبي في المنهج أو من ناحية تقديمها أو كليهما معا. وفي ضوء ذلك، انتهت الدارسة بعدة توصيات أهمها، إعادة النظر في توزيع مهارات الوعي الصوتي داخل المناهج المحددة في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية، بالإضافة إلى إخضاع طلاب المراحل الأولى لاختبارات قياسية دورية، لتحديد ما إذا كان هناك خلل من الناحية الصوتية يعاني من الطلاب، وما هو مصدر هذا الخلل إن وجد
Languagear
Subjectالوعي الصوتي
القراءة
المنهج
اللغة العربية
تحليل المحتوى
Titleمدى تحقق مهارات الوعي الصوتي في مناهج اللغة العربية للصفوف الثلاثة الأولى بدولة قطر
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThe current study aims to investigate the extent to which phonemic awareness skills are achieved in the Arabic language curriculum for the first three grades in the State of Qatar, in order to ensure that this content is presented sufficiently, appropriately and organized in terms of quantity and quality, since phonemic awareness skills are a basic stage that must be mastered in order to enable the child to master reading skills. To achieve the goal of the study, the researcher employed the descriptive analytical method, by building a content analysis form to measure phonemic awareness skills. The form included the necessary phonemic awareness skills, distributed over the curricula of the three grades. The results of the analysis concluded that some phonemic awareness skills were well achieved, but a number of them had some drawbacks in terms of their relative weight in the curriculum, in terms of their presentation, or both. Accordingly, the study ended with several recommendations, the most important of which is to reconsider the distribution of phonemic awareness skills within the specific curricula in light of the findings of the current study. Additionally, it is necessary to subject the first-stage students to periodic standard tests, to determine whether there is a phonological defect that the students suffer from, to identify the source of this defect, if any, and then providing appropriate intervention programs based on the results of these tests.
Departmentالمناهج وطرق التدريس والتقييم
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record