• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    An experimental investigation of emission performance of heterogenous catalyst jatropha biodiesel using RSM

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    An experimental investigation of emission performance of heterogenous catalyst jatropha biodiesel using RSM.pdf (6.833Mb)
    التاريخ
    2021
    المؤلف
    Singh, Aparna
    Sinh, Shailendra
    Choudhary, Akhilesh Kumar
    Sharma, Deepak
    Panchal, Hitesh
    Sadasivuni, Kishor Kumar
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Tremendous growth in the number of automobiles in developed and developing global economies has exorbitantly boosted competition for petroleum products. Petroleum products derived from fossil fuels are predominantly responsible for environmental pollution as unburnt hydrocarbon (HC), carbon monoxide (CO), oxides of nitrogen (NOx) & carbon dioxide (CO2) emissions are released from the fossil fuel combustion. In the view of increasing environmental pollution and stringent emission norms, the present study is concentrated on using Jatropha biodiesel as an alternate fuel source to run variable compression ratio (VCR) diesel engine. The characteristics of VCR diesel engine emission have been evaluated under different compression ratio (CR), operating conditions of load & pressure of fuel injection. In this research work, Jatropha biodiesel diesel blend B30 (30% biodiesel and 70% diesel) and B0 (100% diesel) have been taken as fuel to run the engine. For conducting experiments, load has been varied from 0 to 12 Kg, CR from 14 to 18 and FIP from 180 to 270 bar as per the model of Response Surface Methodology experiments. The experimental investigation showed that the use of the B30 blend reduces HC & CO emissions by about 16.7% and 24% correspondingly in comparison to diesel. However noteworthy rise in NOx & CO2 emissions rate recorded by using the B30 blend as that of diesel. It has been shown that with enhancing in load & CR, HC emissions decreased significantly however increase in CO2 and NOx observed. Advancing FIP, significantly decreases HC & CO emissions as well as tends to increase NOx and CO2 emissions.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.csite.2021.100876
    http://hdl.handle.net/10576/28574
    المجموعات
    • الأبحاث [‎1610‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video