• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Optimization of performance and emission characteristics of CI engine fueled with Jatropha biodiesel produced using a heterogeneous catalyst (CaO)

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    التاريخ
    2020
    المؤلف
    Singh, A.
    Sinha, S.
    Choudhary, A.K.
    Panchal, H.
    Elkelawy, M.
    Sadasivuni, Kishor Kumar
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study includes the use of heterogeneous catalyst (CaO) for the production of Jatropha biodiesel through transesterification reaction. The heterogeneous transesterification delivered a yield of 81.6% at 5 wt% catalyst concentration and 12:1 methanol to oil molar ratio. Based on the RSM, systematically experiments have been conducted as proposed by CCFCD. The engine load, CR and FIP have been selected as input parameters for the optimization of BP, BTHE, HC, and NOx emission of engine fueled with B20 blend. RSM model was evaluated and found to be adequate as the regression coefficient R2, Adj. R2 and Pred. R2 were found to be satisfactory. The model retrieved a range of optimum solutions focused on desirability approach and proposed optimal input parameters as 8.05 Kgf load, 18 CR and 180 bar FIP. The optimum performance and emission characteristics (BP, BTHE, HC and NOx) are found to be 2.258 KW, 29.05%, 6.31 ppm, and 159.5 ppm respectively. The performance of B20 fueled engine was almost comparable to that of diesel fuel. In present investigation has witnessed a significant decrease in HC emissions (14.29 percent) compared to diesel, and a slight increase in NOx emissions (1.98 percent) is also observed. The predicted and actual findings of the engine output parameters are assessed at optimal engine configurations and validation test error for BP, BTHE, HC and NOx of optimized blend responses was found to be 2.67, 3.68, 3.1, and 3.6 respectively, within the acceptable range.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.fuel.2020.118611
    http://hdl.handle.net/10576/28620
    المجموعات
    • الأبحاث [‎1610‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video