Show simple item record

Authorمسعود, وليد أحمد
Available date2023-01-19T07:34:31Z
Publication Date2022
Publication Nameأعمال استكتاب علمي دولي جماعي الاختبارات والمقاييس النفسية ( البناء، التقنين، التكييف)
ISBN978-9931-9669-3-7
URIhttp://hdl.handle.net/10576/38625
Abstractيعد بناء الاختبارات المقننة من أكثر القضايا التي شغلت الباحثين منذ زمن بعيد، حيث تكمن أهمية الاختبا ر كونه ا لأداة التي تستخدم للقياس في العلوم النفسية والتربوية ولكنها تفتقر إلى الكثير من الخصائص عندما نقارنها بأدوات القياس في العلوم الفيزيائية. تتناول هذه الورقة البحثية في البداية فيما يخص بناء Classical Test Theory أهم أوجه النقد التي وجهت إلى نظرية الكلاسيكية في القياس وتقنين المقاييس والاختبارات النفسية، والذي يمكن إجماله في عدم تحقيق موضوعية القياس وإنعدام الخطية وافتراض وجود قيمة واحدة للخطأ المعياري على الاختبار ككل. ثم يتم تناول نظرية الاستجابة كأحد النظريات الحديثة التي تحاول الوصول إلى القياس الموضوعي. Item Response Theory للمفردة ويتم ذلك من خلال عرض لأهم خصائص النظرية الحديثة ونماذجها التي بنيت على نظرية الاحتمالات، يتم عرض أهم ثلاثة نماذج وهى نموذج بيرنيوم اللوغاريتمي ثلاثي المعلم ونموذج لورد اللوغاريتمى ثنائى المعلم ونموذج راش اللوغاريتمى أحادي المعلم. ثم يتم تناول افتراضات نظرية الاستجابة للمفردة ومفهوم موضوعية القياس كما تحددة النظرية الحديثة. كما يتم تناول بعض المفاهيم الهامة المرتبطة بنظرية الاستجابة للمفردة التي أضافتها النظرية أو غيرت مفهموها ومنها دالة المعلومات والخطأ المعياري للقياس وأساليب التأكد من ملاءمة البيانات للنموذج المستخدم وتعادل الاختبارات وطرق تدريج وربط المقاييس، ثم الشروط التي يجب مراعاتها عند اختيار الأسئلة المشتركة بين المقاييس.
Languagear
Publisherمخبر بنك الاختبارات النفسية والمهنية والمدرسية - جامعة باتنة1
Subjectالاختبارات المقننه
نظرية الاستجابة المفردة
نظرية الكلاسيكية في القياس
Titleبناء الاختبارات المقننة باستخدام نظرية الاستجابة للمفردة
TypeBook chapter
Pagination138-161
Alternative AbstractThe development of standardized tests is one of the most important procedures that have occupied researchers’ interest for a long time. The importance of a standardized test lies in being the tool used for measurement in psychological and educational sciences. A test lacks many characteristics if compared with measurement tools in physical sciences. This paper initially addresses the most crucial criticism directed at the Classical Test Theory (CTT), i.e., the development and standardization of psychological and educational tests, e.g., the lack of objectivity of the measurement, lack of linearity, and the assumption that there is a single value of standard error on the test as a whole. Then, the Item Response Theory (IRT) is presented as one of the modern theories that try to reach objectivity in measurement. The essential characteristics of IRT are presented, and its models have been based on the probability theory. The three most important models are presented: the three-parameter Logistic model (3PL), the two-parameter Logistic model (1PL), and the one-parameter Logistic Rasch model (1PL). Then, the assumptions of the IRT and the concept of objectivity of measurement as defined by the theory are addressed. The paper also deals with some essential concepts related to the IRT that the theory added or changed its concept: the information function (IF), the standard error of measurement (SEM), methods of ensuring the model fit, equating of test forms, methods of calibrating and linking the scales, and the conditions that must be taken into account when choosing the common item.
SubjectItem Response Theory
Standardization
Scale Development
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record