• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Development and Validation of the Motivation for Tutoring Questionnaire in Problem-Based Learning Programs

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S2452301116301171-main.pdf (630.8Kb)
    التاريخ
    2017-06-30
    المؤلف
    Salah Eldin, Kassab
    Hassan, Nahla
    El-Araby, Shimaa
    Salem, Abdel Halim
    Alrebish, Saleh Ali
    Al-Amro, Ahmed S.
    Al-Shobaili, Hani A.
    Hamdy, Hossam
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    PurposeThere are no published instruments, which measure tutor motivation for conducting small group tutorials in problem-based learning programs. Therefore, we aimed to develop a motivation for tutoring questionnaire in problem-based learning (MTQ-PBL) and evaluate its construct validity. MethodsThe questionnaire included 28 items representing four constructs: tutoring self-efficacy (15 items), tutoring interest (6 items), tutoring value (4 items), and tutoring effort (3 items). Tutors (n=158) from three problem-based medical schools in Egypt, Saudi Arabia and Bahrain rated their perceptions for each item on a 7-point Likert scale. Statistical analyses included examining the factor structure of the questionnaire, the differences between mean scores of each factor as a function of tutoring experience, and the motivation for tutoring scales as predictors of self-rated tutoring skills. ResultsConfirmatory factor analysis indicated that the four-factor theoretical model did not fit with the measurement model. The three items of the tutoring-effort construct were unidentified in the model and four items (three from tutoring self-efficacy and one from tutoring interest) had low regression weights. This ended up with a three-factor structure composed of 21 items representing three main constructs: tutoring self-efficacy (12 items) and tutoring interest (5 items), and tutoring value (4 items). The scores from the 21-item questionnaire demonstrated acceptable fitness indices between the measurement model and the factor structure. Furthermore, the three tutoring motivation subscales demonstrated high internal consistency reliability, significantly correlated with each other and correlated with the self-rated tutoring skills scores. In addition, tutoring efficacy scores significantly increased by years of tutoring experience and predicted 38% of the variance in self-rated tutoring skills scores. DiscussionAnalyzing the tutors’ scores of their motivation for PBL tutoring yielded three significantly correlated constructs representing tutoring self-efficacy, tutoring interest and tutoring value. The findings demonstrated high internal consistency reliability of the questionnaire, strong correlation between the three constructs as well as correlations between the constructs and the self-rated tutoring skills scores. Taken together, the current study demonstrates that the newly developed instrument measuring motivation for PBL tutoring exhibits good psychometric properties. The findings in this paper pave the way for further studies for refining the measurement of this construct in different problem-based contexts.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452301116301171
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.hpe.2017.03.001
    http://hdl.handle.net/10576/44619
    المجموعات
    • أبحاث الطب [‎1913‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video