• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A culturally competent approach to teaching humanities in an international medical school: potential frameworks and lessons learned.

    Thumbnail
    التاريخ
    2022
    المؤلف
    Daher-Nashif, Suhad
    Kane, Tanya
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    : This paper describes the development of a culturally competent medical humanities course for second and third-year medical students at the ethnically diverse College of Medicine at Qatar University. First taught in 2016, the elective seminar "Medicine and the Arts" was restructured in 2017 to cultivate an appreciation of the symbiotic relationship between medicine, art, and humanities, and to foster cultural competence among the students. : Results and tips are based on our experiences and past reports. : In designing a course for students immersed in an Arab-Muslim context, we encountered two challenges: the discipline's privileging of a predominantly Western canon of arts and humanities, and the largely Euro-American-centric and unilateral framing of concepts e.g., the doctor-patient relationship, patient-centered approach, patient experiences, and meanings of health and illness. To circumvent these challenges, we followed the Purnell Model for Cultural Competence, adopted the interdisciplinary approach, and employed an intersectionality framework to build and deliver a culturally competent course exploring the nexus of arts, humanities, and medicine. In addition to these tips on which frameworks to adopt and how to structure the course, we recommend a visual literacy workshop to help them develop the ability to recognize and understand ideas conveyed through art. Furthermore, we recommend deep conversations about artistic portrayals of medicine from different cultural contexts as tools for developing cultural awareness. Lastly, we recommend that these discussions adopt a student-centered approach, where students inform about their experiences and their own health and illness determinants, in order to develop their knowledge and practice of holism and patient centered approach, and other issues related to humanities and social sciences.      Adopting and implementing a culturally competent approach to medical education, alongside interdisciplinary and intersectionality concepts, are potential conceptual frameworks to structure a course that uses art to inform about medical humanities.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.12688/mep.18938.2
    http://hdl.handle.net/10576/47184
    المجموعات
    • أبحاث الطب [‎1913‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video