• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الصيدلة
  • أبحاث الصيدلة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Utilization of the Transparent Peer Review Policy to Train Graduate Pharmacy Students on Scientific Critique

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0002945924109874-main.pdf (1.117Mb)
    التاريخ
    2024-10-31
    المؤلف
    Raed, Ababneh
    Rachid, Ousama
    Awaisu, Ahmed
    Alkilany, Alaaldin M.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    ObjectiveRecognizing the importance of training graduate students in scientific critique and peer review, we introduced an innovative instructional strategy using the transparent peer review policy (TPRP). This study aimed to explore students’ feedback and reflection on how published peer review reports influenced their scientific critique skills and thought process. MethodsWe used TPRP-adopting journals’ publicly available peer review reports for Master of Science in Pharmacy students, who analyzed real cases, including author submissions, reviewer comments, author rebuttals, editorial decisions, and final publications. A reflection assignment required students to share their insights on the TPRP-adopting journals’ review processes and how these influenced their scientific reviewing skills. Qualitative content analysis of the submitted reflections was conducted by two instructors not involved in developing or delivering this aspect of the course. ResultsEleven students submitted reflections on their learning experiences through this public-facing peer review process. The analysis revealed that TPRP increased the students’ awareness of the peer review process and fundamental principles of scientific critique. Five key themes emerged: understanding research content, inspiring ideas, fostering objectivity, enriching peer review comprehension, and evaluating transparent peer review pros and cons. Students showed a positive attitude toward this pedagogical approach for acquiring the targeted skills. ConclusionWe utilized peer review reports from TPRP-supporting journals as an educational tool, providing training on the fundamentals of peer review and scientific critique. This study suggests recommending TPRP-supported journal reports as a valuable educational tool for teaching scientific critique and peer review skills among graduate students.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002945924109874
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.ajpe.2024.101268
    http://hdl.handle.net/10576/60692
    المجموعات
    • أبحاث الصيدلة [‎1419‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video