• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز المواد المتقدمة
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Experimental investigation of multi-additive fuel blend and its optimization for CI engine performance and emissions by the hybrid Taguchi- TOPSIS technique

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S2214157X23010092-main.pdf (5.987Mb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Patil, Amit R.
    Kakati, Dipankar
    Singh, Bharat
    Rosen, Marc A.
    Patil, Rupali
    Javanjal, Vijaykumar
    Sonawane, Chandrakant
    Panchal, Hitesh
    Kumar, Abhinav
    Haque Siddiqui, Md Irfanul
    Sadasivuni, Kishor Kumar
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    In recent years, the critical stage of air pollution and government stringent emission norms like Bharat Standard VI in 2020 in India and Euro VI in European countries, along with the promotion of electric vehicles, has made the future of diesel vehicles unpredictable. The present work correlates and tries to overcome the emission issue by improving fuel properties using a novel multi-additive fuel blend which can control engine emission, mostly NOx, without compromising efficiency and operating fuel economy. Using experimental and literature studies, three additives were identified for creating a novel multi-additive fuel blend, viz. dimethyl carbonate, 2-ethylhexyl nitrate and ethyl acetate. Using the Taguchi Design of Experiment method, sixteen test samples having different combinations of these additive were identified for experimental trials to create sufficient and suitable test data for the optimization process. Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution is a Multi Criteria Decision Making optimization process, is performed to identify the optimized multi-additive fuel blend coded as D8EH6E4. Blending the optimized multi-additive sample D8EH6E4 with diesel fuel reduced NOx formation by an average of 19 % while causing a substantial drop in smoke at higher load conditions without adversely affecting engine performance and fuel economy.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.csite.2023.103703
    http://hdl.handle.net/10576/63036
    المجموعات
    • الأبحاث [‎1522‎ items ]
    • الهندسة الميكانيكية والصناعية [‎1472‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video