Show simple item record

Advisorالهولي, عبير
Authorالعبد الله, أروى المأمون فيصل
Available date2025-07-14T09:31:15Z
Publication Date2025-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/66295
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف درجة ملاءمة الخبرات التربوية المقدمة لمرحلة رياض الأطفال كما تقيمها المعلمات في دولة قطر، كما هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة اختلاف ملاءمة الخبرات التربوية المقدمة لمرحلة رياض الأطفال باختلاف تخصص المعلمات وسنوات الخبرة لديهن، وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمات رياض الأطفال الحكومية للعام الدراسي (2025-2024) والبالغ عددهن (993)، ولقد تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة حيث بلغ عددها (277) معلمة رياض أطفال، وهي تمثل ما نسبته (28%) من المجتمع الأصلي ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، ولجمع البيانات تم تطوير استبانة تكونت من (38) فقرة وتم التأكد من صدقها وثباتها بالطرق العلمية، وأظهرت نتائج الدراسة أن الخبرات التربوية المقدمة لمرحلة رياض الأطفال ملاءمة بدرجة كبيرة، حيث جاءت الخبرة الحسابية (الرياضيات) بالمرتبة الأولى، والخبرة العلمية (العلوم) في المرتبة الثانية، أما الخبرة الدينية فجاءت في المرتبة الثالثة و في المرتبة الرابعة الخبرة الاجتماعية، في حين جاءت الخبرة اللغوية في المرتبة الخامسة والأخيرة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة ملاءمة الخبرات التربوية المقدمة لمرحلة رياض الأطفال كما تقيمها المعلمات تبعاً لمتغيري الدراسة تخصص المعلمات - سنوات الخبرة، وعليه، فقد أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها: الحفاظ على جودة الخبرات التربوية المقدمة، وتقييمها بشكل مستمر لضمان ملاءمتها، وإعادة النظر في الوقت المحدد لتقديم كل مفهوم.
Languagear
Subjectرياض الأطفال
الخبرات التربوية
معلمات رياض الأطفال
Titleدرجة ملاءمة الخبرات التربوية المقدمة لمرحلة رياض الأطفال كما تقيمها المعلمات في دولة قطر
Alternative TitleThe Degree of Appropriateness of Educational Experiences Provided for the Kindergarten Stage as Evaluated by Female Teachers in the State of Qatar.
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis study aimed to identify the degree of appropriateness of the educational experiences provided for the kindergarten stage as evaluated by female teachers in the State of Qatar. Additionally, the study sought to examine whether the appropriateness of these experiences varies according to the teachers’ specialization and years of experience. The study population consisted of all public kindergarten female teachers for the academic year 2024–2025, totaling (993) teachers. A simple random sampling method was used to select a sample of (277) kindergarten female teachers, representing (28%) of the total population. To achieve the study’s objectives, a descriptive-analytical approach was employed. Data were collected using a questionnaire consisting of (38) items, whose validity and reliability were verified through scientific methods. The results revealed that the educational experiences provided for the kindergarten stage were highly appropriate. Mathematical experiences ranked first, followed by scientific experiences in second place. Religious experiences came in third, while social experiences ranked fourth. Linguistic experiences ranked last, in fifth place. Furthermore, the findings indicated no statistically significant differences in the perceived appropriateness of educational experiences based on the study’s variables (teachers’ specialization and years of experience). Accordingly, the study put forth several recommendations, the most important of which include maintaining the quality of educational experiences provided, conducting continuous evaluations to ensure their appropriateness, and reconsidering the allocated time for presenting each concept.
Departmentالمناهج وطرق التدريس والتقييم
SubjectKindergarten
educational experiences
kindergarten teachers
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record