• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Towards a better understanding of self-management interventions in type 2 diabetes: A meta-regression analysis

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    التاريخ
    2021
    المؤلف
    Othman, M.M.
    Khudadad, H.
    Dughmosh, R.
    Syed, A.
    Clark, J.
    Furuya-Kanamori, L.
    Abou-Samra, A.-B.
    Doi, S.A.R.
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Aims: Attributes that operationally conceptualize diabetes self-management education (DSME) interventions have never been studied previously to assess their impact on relevant outcomes of interest in people with type 2 diabetes (T2D). The aim of this study was to determine the impact of existing interventions classified by their delivery of skills or information related attributes on immediate (knowledge), intermediate (physical activity), post-intermediate (HbA1c), and long-term (quality of life) outcomes in people with T2D. Methods: PubMed, Embase, PsycINFO, and Cochrane Library/Cochrane CENTRAL as well as the grey literature were searched to identify interventional studies that examined the impact of DSME interventions on the four different outcomes. Eligible studies were selected and appraised independently by two reviewers. A meta-regression analysis was performed to determine the impact of delivery of the skills- and information-related attributes on the chosen outcomes. Results: 142 studies (n = 25,511 participants) provided data, of which 39 studies (n = 5278) reported on knowledge, 39 studies (n = 8323) on physical activity, 99 studies (n = 17,178) on HbA1c and 24 studies (n = 5147) on quality of life outcomes. Meta-regression analyses demonstrated that skills-related attributes had an estimated effect suggesting improvement in knowledge (SMD [standardized mean difference] increase of 0.80; P = 0.025) and that information-related attributes had an estimated effect suggesting improvement in quality of life (SMD increase of 0.96; P = 0.405). Skill- and information-related attributes did not have an estimated effect suggesting improvement in physical activity or in HbA1c. Conclusions: The study findings demonstrate that the skills and information related attributes contribute to different outcomes for people with T2D. This study provides, for the first time, preliminary evidence for differential association of the individual DSME attributes with different levels of outcome.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.pcd.2021.06.006
    http://hdl.handle.net/10576/29970
    المجموعات
    • أبحاث الطب [‎1819‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video