• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Spatialization in working memory is related to literacy and reading direction: Culture “literarily” directs our thoughts

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    التاريخ
    2018
    المؤلف
    Guida, A.
    Megreya, A.M.
    Lavielle-Guida, M.
    Noel, Y.
    Mathy, F.
    van, Dijck J.-P.
    Abrahamse, E.
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The ability to maintain arbitrary sequences of items in the mind contributes to major cognitive faculties, such as language, reasoning, and episodic memory. Previous research suggests that serial order working memory is grounded in the brain’s spatial attention system. In the present study, we show that the spatially defined mental organization of novel item sequences is related to literacy and varies as a function of reading/writing direction. Specifically, three groups (left-to-right Western readers, right-to-left Arabic readers, and Arabic-speaking illiterates) were asked to memorize random (and non-spatial) sequences of color patches and determine whether a subsequent probe was part of the memorized sequence (e.g., press left key) or not (e.g., press right key). The results showed that Western readers mentally organized the sequences from left to right, Arabic readers spontaneously used the opposite direction, and Arabic-speaking illiterates showed no systematic spatial organization. This finding suggests that cultural conventions shape one of the most “fluid” aspects of human cognition, namely, the spontaneous mental organization of novel non-spatial information.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2018.02.013
    http://hdl.handle.net/10576/11985
    المجموعات
    • العلوم النفسية [‎125‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video