Show simple item record

Advisorالشبول, يوسف محمد خالد
Authorالعزايزة, منار عدنان حسن
Available date2020-07-30T07:51:30Z
Publication Date2020-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/15411
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تصورات معلمي ومعلمات الطفولة المبكرة في دولة قطر لإمكانية تطبيق التعليم المتمايز في فصولهم الدراسية، وواقع تطبيقهم له، وما يتصل بذلك من مع وقات. وهدفت الدراسة كذلك إلى الكشف عن إمكانية وجود أية فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق معلمي الطفولة المبكرة للتعليم المتمايز تبعا لسنوات الخبرة، او لمؤهل العلمي، او لمرحلة العمرية، او لمواد التي يتم تدريسها، او لتدريب المقدم لهم. وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات الطفولة المبكرة في المدارس الحكومية في قطر للعام الدراسي ) 2019 - 2020 ( او لبالغ عددهم ) 1836 ( معلما ومعلمة موزعين على ) 99 ( مدرسة. ولقد تم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، حيث بلغ عددها) 236 ( معلما ومعلمة، مشكِّلة ما نسبته ) 12.9 %( من المجتمع الأصلي. واتبعت الباحثة المنهج المختلط) الكمي والنوعي (، موظّفة التثليث من أجل التنويع في طرق جمع البيانات وذلك من خلال استخدام الإستبانة، والمقابلات، والملاحظات الصفية. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها وجود تباين كبير في تصو ا رت معلمي الطفولة المبكرة لإمكانية تطبيق التعليم المتمايز في فصولهم الدراسية، وذلك حسب وجهة نظرهم. وخلصت الدراسة كذلك إلى تبنّي المعلمين والمعلمات توجهات إيجابية نحو التعليم المتمايز، وإيمانهم بأهميته في رفع تحصيل الطلبة وتحقيق الأهداف التعليمية. كما أظهرت الدراسة أن واقع تطبيق معلمي الطفولة المبكرة للتعليم المتمايز كان بشكل عام ضعيفا ومتبايناً. وفي المقابل، خلصت الدراسة إلى وجود اتفاق كبير بين المعلمين والمعلمات على المعوقات التي تواجههم أثناء تطبيقهم للتعليم المتمايز أو تحول دون تطبيقهم له، والتي كان من أبرزها كثرة الأعباء الملقاة على عاتقهم، وعدد الحصص الدراسية المكلفين بها، وعدم تناسب حجم المحتوى مع الوقت المخصص للتدريس، وكثرة أعداد الطلبة في الفصل الدراسي الواحد. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول درجة تطبيق التعليم المتمايز تبعا لمتغيري الدو ا رت التدريبية، والمؤهل العلمي، بينما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات العينة حول درجة تطبيق التعليم المتمايز تبعا لمتغيرات سنوات الخبرة، او لمرحلة العمرية، والمادة التي يتم تدريسها. وعليه، فقد أوصت الدراسة بضرورة تفعيل منهجية التعليم المتمايز في كليات التربية وإدخاله في متطلبات التدريب العملي، وضرورة تدريب المعلمين أثناء الخدمة على كيفية تطبيق التعليم المتمايز. كما أوصت الباحثة بضرورة تكثيف البحوث والدراسات المتعلقة بالتعليم المتمايز من حيث التخطيط والتنفيذ، وإجراء دراسات تستهدف الكشف عن مدى تضمين المناهج الدراسية لأسس ومبادئ التعليم المتمايز.
Languagear
Subjectالتعليم المتمايز
الفروق الفردية
الطفولة المبكرة
Titleواقع تطبيق معلمي الطفولة المبكرة للتعليم المتمايز في المدارس الحكومية في قطر
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis study serves to highlight the perspectives and trends of the early childhood teachers in Qatar regarding the possibility of implementing differentiated instruction in their classrooms as well as the obstacles that accompany the implementation of differentiated instruction in the Qatari schools in reality. It also serves to explore the significant differences, if any, in early childhood teachers’ implementation of the differentiated instruction pertinent to years of experience, academic qualifications, the subject matter, training workshops and students’ age. The population of the study consisted of all the early childhood teachers in public schools in Qatar for the academic year (2019-2020) with a total number of 1836 teachers distributed among 99 schools. The sample of the study consisted of 236 teachers, %12.9 of the population, who were randomly chosen. Following the mixed approach, the researcher used questionnaires, interviews, and classroom observations to collect the data. The most significant results of the study were the huge difference in the early childhood teachers’ perspectives regarding the possibility of implementing differentiated instruction in their classrooms, the positive stance towards differentiated instruction and teachers’ beliefs in the importance of differentiated instruction in enhancing students’ achievements and meeting the teaching objectives. The study also highlighted the relative variance in teachers’ implementation for differentiated instruction. On the other hand, there was a consensus among teachers on the obstacles and challenges facing them while trying to implement differentiated instruction; such challenges were the workload, content of the curricula, shortage in time, and class size. The study showed no significant differences in participants’ responses due to the training sessions and the academic qualification. Yet significant differences were recorded pertaining to years of experience, students age, and the subject being taught. Therefore, the study recommends teaching the differentiated instruction curriculum in the Faculty of Education through integrating it in its courses and the internships. The researcher recommends carrying more studies related to planning and implementing differentiated instruction as well as conducting diagnostic studies to examine whether the curricula adheres to the principles and requirements of differentiated instruction.
Departmentالمناهج وطرق التدريس والتقييم
Subjectdifferentiated instruction
individual differences
early childhood
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record