• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A qualitative assessment of medical students’ readiness for virtual clerkships at a Qatari university during the COVID-19 pandemic

    Thumbnail
    عرض / فتح
    s12935-023-02890-1-1.pdf (1.564Mb)
    التاريخ
    2023-03-27
    المؤلف
    Bawadi, Hiba
    Al-Moslih, Ayad
    Shami, Rula
    Du, Xiangyun
    El-Awaisi, Alla
    Rahim, Hanan Abdul
    Al-Jayyousi, Ghadir Fakhri
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background: This study aims to qualitatively examine the readiness of medical students to change to virtual clerkship (VC) during the pandemic, from both the faculty and students’ perspectives. Methods: A qualitative study was conducted based on the framework of readiness to change. Focus group discussions with students, and semi-structured interviews with clinical faculty members were done using appropriate online platforms. Transcripts were then analyzed using inductive-deductive approach. Results: Twelve themes emerged which are (1) Perceptions about the university’s decision and its communication to students, (2) A Perceived lack of clinical experience, (3) Students’ role as members of the medical team facing the pandemic, (4) Student safety, (5) Quality and design of VC and the skills it offered, (6) Belief in own ability to succeed in the VC, (7) Confidence that VC would reach its goals, (8) New enhanced learning approaches, (9) Preparing students for new types of practice in the future (10) Acquired skills, 11) Academic support and communication with faculty and college, and 12) Psychological support. Medical students showed limited readiness to undertake a virtual clerkship and not play their role as healthcare professionals during the pandemic. They perceived a huge gap in gaining clinical skills virtually and asked for a quick return to training sites. Conclusion: Medical students were not ready for virtual clerkships. There will be a need to integrate novel learning modalities such as patient simulations and case-based learning in order to meet future demands of the medical profession and enhance the efficiency of virtual clerkships.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85150997073&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1186/s12909-023-04117-3
    http://hdl.handle.net/10576/42258
    المجموعات
    • أبحاث فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) [‎849‎ items ]
    • أبحاث الطب [‎1819‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video