• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • الصحة العامة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • الصحة العامة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Health and Well-Being in the Context of Health-Promoting University Initiatives: Protocol for a Mixed Methods Needs Assessment Study at Qatar University

    Thumbnail
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Al-Jayyousi, Ghadir Fakhri
    Hassan, Diana Alsayed
    Rahim, Hanan Abdul
    Abdel-Rahman, Manar E.
    Ferreira, Isabel
    Mukhalalati, Banan
    O'Hara, Lily
    Khalil, Hanan
    Tayyem, Reema
    Abu Alhaija, Elham S.
    Abidia, Randa
    Zolezzi, Monica
    El-Awaisi, Alla
    Al-Wattary, Noor
    Mahmood Al Saady, Rafif
    Saffouh El Hajj, Maguy
    Shraim, Mujahed
    Abouhanian, Arpi K.
    Saeb, Hatoun
    Mohammed, Mustapha
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background: Health-promoting universities are dedicated to fostering learning environments and organizational cultures that support the physical and mental well-being of students, faculty, and staff. As students constitute the largest group within the university community, any policy intervention targeting them is likely to have a significant impact on the university as a whole. Objective: This study aims to assess the health status and needs of Qatar University (QU) students using a comprehensive and holistic definition of health, informed by the perspectives of students, faculty members, and key informants. The ultimate goal is to inform evidence-based policies and services designed to improve students' physical and mental well-being. Methods: An explanatory sequential mixed-methods research design will be used to conduct a comprehensive assessment of students' health status and needs. This assessment will consist of a quantitative component (a web-based health survey) administered to a convenience sample of students, and a qualitative component, including focus groups with students and faculty members, as well as interviews with key informants. Priority health issues and their determinants, identified through the quantitative assessment, will inform and guide the qualitative assessment to provide a deeper understanding of the various contexts and factors shaping them. Descriptive analyses (eg, proportions or means with SDs), comparative analyses (eg, t tests or chi-square tests), and association analyses (eg, linear, logistic, or Poisson regression models) will be used to analyze the quantitative data. Thematic analysis will be used in the qualitative assessments. Additionally, an environmental scan will be conducted to assess relevant facilities, services, and programs at the QU campus and the QU Primary Healthcare Corporation Center, as well as to review university policies and regulations that may affect students' health and well-being. Together, the needs assessment and environmental scan will inform the design of multilevel interventions, including health education and promotion programs, health services orientation, and proposed policy changes. Results: Between March and December 2022, 812 students completed the web-based health survey. Data have been extracted, cleaned, and harmonized. Analyses to assess the extent of selection bias and the calculation of weights to account for this in all subsequent analyses have been completed (by December 2023). Following the completion of all quantitative data analyses (expected by the end of 2024), focus groups, interviews, and the environmental scan will begin in January-December 2025. Conclusions: This project will help identify and prioritize the health needs of QU students and their determinants, and inform relevant services and policies targeting these needs. By using comprehensive and context-appropriate methods, this project will contribute to QU's strategic efforts to become a Health-Promoting University.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.2196/58860
    http://hdl.handle.net/10576/64990
    المجموعات
    • أبحاث طب الأسنان [‎410‎ items ]
    • التغذية البشرية [‎435‎ items ]
    • أبحاث الطب [‎1753‎ items ]
    • أبحاث الصيدلة [‎1399‎ items ]
    • العلاج الطبيعي و التأهيل [‎81‎ items ]
    • الصحة العامة [‎484‎ items ]
    • أبحاث التخصصات الصحية [‎113‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video