• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الطب
  • أبحاث الطب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Application of Emotional Intelligence in Surgical Education: A Scoping Review

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S1931720425002089-main.pdf (973.2Kb)
    التاريخ
    2025-10
    المؤلف
    Shah, Noman
    Sethi, Ahsan
    Gordes, Karen
    Kulo, Violet
    Arshad, Ali
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    BACKGROUNDEmotional Intelligence (EI) encompasses the ability to perceive, understand, and manage emotions and is increasingly recognized as a vital nontechnical (soft) skill within surgical education. Its relevance extends to stress management, leadership, and communication, essential traits in high-stakes surgical environments. Despite its theoretical importance, EI has yet to be adequately embedded into structured surgical training curricula. This scoping review aims to summarize key findings, examine the tools used, identify gaps in the literature, and highlight future research opportunities in the application of EI in surgical education. METHODSA scoping review was conducted using the Joanna Briggs Institute framework and PRISMA-ScR guidelines. Five databases—MEDLINE, Embase, Scopus, PsycINFO, and Web of Science—were systematically searched for studies published between 1990 and 2024. Eligible studies focused on EI in surgical trainees (residents, interns, fellows, and medical students in surgical contexts), specifically excluding practicing surgeons, to emphasize the educational aspect of EI. Data extraction included study design, EI measurement tools, outcome measures, and academic application. The methodological quality of the selected studies was assessed using the Medical Education Research Study Quality Instrument. RESULTSOut of 4336 records, 25 studies were included, with 22 involving surgical trainees and 3 focusing on medical students in surgical contexts. Most studies were cross-sectional (n = 14), followed by longitudinal (n = 4), quasi-experimental (n = 4), and one each using descriptive, correlational, and mixed-methods designs. The most used EI assessment was the Trait Emotional Intelligence Questionnaire-TEIQue (n = 15), followed by the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test-MSCEIT (n = 4), Emotional Quotient Inventory-EQ-i (n = 3), and other tools (n = 3). EI was linked to reduced burnout, greater stress resilience, and improved communication (n = 18), while 7 studies found minimal association. Few studies explored patient outcomes (n = 2), cultural (n = 1), or interprofessional (n = 1) aspects. Simulation-based training (n = 1) and reflective exercises (n = 1) showed promise for EI development. CONCLUSIONSEI enhances the well-being, communication proficiency, and leadership capacity of surgical trainees. However, its integration is hindered by methodological inconsistencies and contextual heterogeneity within surgical education. Key gaps include the lack of standardized assessment tools, limited longitudinal research, and insufficient alignment with competency-based frameworks. Advancing EI application requires the adoption of innovative, evidence-informed pedagogical approaches to cultivate emotionally resilient surgeons prepared for the future.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1931720425002089
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.jsurg.2025.103627
    http://hdl.handle.net/10576/66950
    المجموعات
    • أبحاث الطب [‎1891‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video