• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • مركز البحوث التربوية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Measuring students' AI competence: Development and validation of a multidimensional scale integrating educational psychology perspectives

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0001691825007590-main.pdf (2.541Mb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Ahmad, Zubair
    Sultana, Almaas
    Latheef, Nafilah Abdul
    Siby, Nitha
    Sellami, Abdellatif
    Abbasi, Saddam Akber
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The rapid integration of Artificial Intelligence (AI) into K-12 education has created a pressing need to evaluate students' capacity to engage with AI effectively and responsibly. As outlined in UNESCO's AI Competency Framework, AI competence is a multidimensional construct encompassing cognitive (knowledge and skills), affective (values and motivation), ethical (principles and responsibilities), and technical (practical and design-based) dimensions. Without systematic assessment, educators lack the evidence needed to ensure students possess not only technical proficiency but also the critical thinking, ethical awareness, and motivation required in AI-driven learning environments. To address this gap, the present study develops and validates the AI Competence Scale (AICS), a multidimensional instrument grounded in UNESCO's framework and educational psychology principles. The AICS conceptualizes AI competence across four interrelated dimensions-Human-Centred Mindset, Ethics of AI, AI Techniques and Applications, and AI System Design-capturing the interplay between students' knowledge, values, reasoning, and applied skills.Data were collected from 608 high school students in public secondary schools in Qatar, following a multi-stage process: expert reviews for content validity; exploratory and confirmatory factor analyses for construct validity; reliability testing via Cronbach's alpha and composite reliability; and convergent, discriminant, and nomological validity using AVE, HTMT ratios, and structural equation modeling (SEM). The results confirmed strong psychometric properties, with SEM revealing a significant positive association between AI competence and students' interest in AI-related careers. The validated AICS provides educators, researchers, and policymakers with a theoretically grounded and empirically robust tool for assessing students' readiness for ethical and informed engagement with AI, supporting curriculum design, targeted interventions, and evidence-based policy in K-12 AI education.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001691825007590
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.105446
    http://hdl.handle.net/10576/67048
    المجموعات
    • مركز البحوث التربوية [‎122‎ items ]
    • الرياضيات والإحصاء والفيزياء [‎810‎ items ]
    • أبحاث مركز جامعة قطر للعلماء الشباب [‎216‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video