• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    العوامل المؤثرة في إكتساب اللغة الثانية وكيفية تحسين تعليمها

    Thumbnail
    View/Open
    019007-0010-fulltext.pdf (1.040Mb)
    Date
    1990
    Author
    محمد علي الخولي
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    يهدف هذا البحث إلي استقصاء أو العوامل التي تؤثر في اكتساب اللغة الثانية (ل 2).كما يهدف إلى التعرف على طبيعة عملية اكتساب ل 2 ومعرفة الفروق بين اكتساب ل 2 واكتساب اللغة الأولى (ل ا). كما يهدف البحث إلى الوصول إلى بعض الأسس التي يمكن بوساطتها تحسين سرعة اكتساب المتعلم للغة الثانية. وقد تبين أن هناك عدة عوامل تؤثر في سرعة اكتساب ل 2. منها نوع البيئة اللغوية (طبيعية أم اصطناعية)، دور المتعلم، استخدام المحسوسات، مصادر النماذج اللغوية (الوالدان، الأقران، المعلم)، شدة المؤثر، نوعية التغذية الراجعة، التكرار، نوعية عقلية التعلم، استعداده، دافعيته، استرخاؤه، درجة القلق لديه، درجة تعاطفه، مواقفه من ل 2 وأهلها، وتدخل ل 1 في ل 2. وتبين أنه إذا أردنا أن نجعل ل 2 في وضع تعني مشجع وخاصة عند تعلمها في البيئة المدرسية، فإن الأمر يستدعى توفير أكبر قدر من شروط النجاح وشروط التماثل مع ظروف تعلم ل ا. وهذا يعني النظر بجدية في إمكانية تقوية الدوافع لدى متعلم ل 2، وجعل البيئة اللغوية أقرب ما تكون إلى الطبيعية، وتوفير فترة صمت كافيه، وتدعيم المدخل اللغوي Input كميا ونوعياً وضمان أكبر قدر من المران، والإكثار من المحسوسات، وتحسين توقيت التعزيز، وتوفير قدر كاف من الاستقرار الانفعالي أثناء تعلم ل 2، واختيار السن الأمثل، والتأكد من وجود مواقف إيجابية نحول 2.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/9080
    Collections
    • Bulletin of the Faculty of Education - [ From 1982 TO 2001] [‎260‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video