• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Arabic version of the modified-abbreviated math anxiety scale: Psychometric properties, gender differences, and associations with different forms of anxiety and math achievement

    Thumbnail
    عرض / فتح
    fpsyg-13-919764.pdf (566.4Kb)
    التاريخ
    2023
    المؤلف
    Megreya, Ahmed M.
    Al-Emadi, Ahmed A.
    Moustafa, Ahmed A.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background: This study examined the psychometric properties (factor structure, measurement invariance, convergent and criterion validity, inter-correlations, and reliabilities) of an Arabic version of the modified-Abbreviated Math Anxiety Scale (m-AMAS) and gender differences in math anxiety in an Arabic speaking Middle Eastern country, Qatar. Methods: A large sample of students in grade 7 to 10 (N = 731) completed the m-AMAS, three different scales to measure science anxiety, test anxiety, and general anxiety, as well as a scholastic math achievement test. Results: The two-factor structure of the m-AMAS was confirmed, with good to adequate reliabilities, and its compositional measurement invariance was established across girls and boys in the four grades. In addition, math anxiety correlated positively with science anxiety, test anxiety, and general anxiety. Regression analyses showed that math anxiety was negatively associated with math achievement, even when test anxiety, science anxiety, and general anxiety were considered. Furthermore, girls showed higher math anxiety than boys. Conclusion: These adequate psychometric properties of the Arabic m-AMAS suggest that the construct of math anxiety has a cross-cultural similarity.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.919764
    http://hdl.handle.net/10576/56694
    المجموعات
    • العلوم النفسية [‎125‎ items ]

    entitlement

    وثائق ذات صلة

    عرض الوثائق المتصلة بواسطة: العنوان، المؤلف، المنشئ والموضوع.

    • Thumbnail

      The abbreviated science anxiety scale: Psychometric properties, gender differences and associations with test anxiety, general anxiety and science achievement 

      Megreya, Ahmed M.; Szűcs, Denes; Moustafa, Ahmed A. ( Public Library of Science , 2021 , Article)
      Science anxiety refers to students' negative emotions about learning science. Across two studies, we investigated the psychometric properties of the newly developed Abbreviated Science Anxiety Scale (ASAS), which was adapted ...
    • Thumbnail

      Validation of three mental health scales among pregnant women in Qatar 

      Roof, Katherine A.; James-Hawkins, Laurie; Abdul Rahim, Hanan F.; Yount, Kathryn M. ( BMC , 2019 , Article)
      Objectives The objective of this study is to validate three mental health scales in a targeted sample of pregnant Arab women living in Qatar: the Kuwait University Anxiety Scale, the Perceived Stress Scale, and the Edinburgh ...
    • Thumbnail

      The impacts of math anxiety, science anxiety, and gender on arts versus sciences choices in Qatari secondary schools 

      Megreya, Ahmed M.; Al-Emadi, Ahmed A. ( PeerJ Inc. , 2023 , Article)
      Previous studies showed small-to-moderate associations between students' performances in math and science and math anxiety and science anxiety, respectively. Accordingly, the high prevalence of these two forms of topic ...

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video