• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية التربية
  • العلوم النفسية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A large-scale study on the prevalence of math anxiety in Qatar

    Thumbnail
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Megreya, Ahmed M.
    Al-Emadi, Ahmed A.
    Al-Ahmadi, Aisha M.
    Moustafa, Ahmed A.
    Szűcs, Denes
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background Math anxiety (MA) is a worldwide appearing academic anxiety that can affect student mental health and deter students from math and science-related career choices. Method Using the Arabic version of the Modified-Abbreviated Math Anxiety Scale (m-AMAS), the prevalence of MA was investigated in a very large sample of students (N = 10093) from grades 7 to 12 in Qatar. Results The results showed a better fit to the original two-factor model of the m-AMAS (learning MA and Evaluation MA) than to a single-factor solution. This two-factor model was also confirmed in each grade. Notably, the distribution of MA scores was right-skewed, especially for learning MA. Using the inter-quartiles ranges, norms for MA were provided: A score of ≤16 indicates low MA whereas a score of ≥30 identifies high MA. Previous studies conducted in Western countries defined high math-anxious students as those who score above the 90th percentile corresponding to a score of 30 on the m-AMAS. Using this cut-off criterion, the current study found that one-fifth of students in Qatar were highly math-anxious, with a higher proportion of females than males. We also calculated the percentage of participants selecting each response category for each questionnaire item. Results showed that attending a long math class was the context that elicited the highest levels of learning MA. In contrast, having an unexpected math test was the situation that triggered the highest levels of evaluation MA. Conclusion The prevalence of MA might vary across different cultures.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1111/bjep.12662
    http://hdl.handle.net/10576/56696
    المجموعات
    • العلوم النفسية [‎125‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video